Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

En något försenad midsommarlunch (men ack so god)

Eftersom jag var i Toscana på midsommarafton, blev det inte mycket sill och potatis för min del - jag lyckades få i mig några jordgubbar, i övrigt var det inte mycket till firande. Men jag klagar inte. En solig midsommar vid poolen är få förunnat!
 
Jag tog dock tag i saken idag, för det är ju få saker som går upp mot sill, nypotatis, gräddfil och dill! Dock orkade jag inte ta mig varken till IKEA eller till den svenska restaurangen Björk här i centrala Milano för att köpa matjesill, så jag kompromissade med mig själv och köpte italiensk ansjovis istället - och jag måste säga att det funkade precis lika bra!
 
Det som gör hela skillnaden i denna rätt, är det brynta smöret som jag ringlade över min potatis och mina ägg. Holy-moly vad den nötiga smaken från smöret är god. Hade det inte varit, well - smör, så hade jag bennemig druckit upp det som blev över...
 
 
Mosad nypotatis med ägg, gräddfil, ansjovis, dill och brynt smör
(1 portion)
4-5 nypotatisar
1 ägg
6 ansjovisfiléer
3 tsk gräddfil
20 g smör
Dill
Svartpeppar
 
1.
Koka potatisen mjuk i saltat vatten. Häll av vattnet och mosa potatisen med en gaffel. Lägg på tallrik.
 
2.
Koka ägget. Skala och dela i sex delar. Lägg på potatisen.
 
3.
Klicka ut gräddfil och toppa med ansjovisen. 
 
4.
Bryn smöret tills det fått en brun nyans, och doftar nötigt. Ta bort skummet och ringla över smöret över rätten.
 
5.
Avsluta med dill och nymalen svartpeppar.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Mashed new potatoes with egg, sour cream, anchovies, dill and browned butter
(1 serving)
4-5 new potatoes
1 egg
6 anchovies
3 teaspoons sour cream
20 g butter
Dill
Black pepper
 
1.
Soft boil the potato in salted water. Rinse the water and mash the potato with a fork. Add to a plate.
 
2.
Boil the egg. Peel and cut into six pieces. Add ontop of the potato.
 
3.
Add the sour cream in small amounts on different places on the potatoes and top with an anchovy.
 
4.
Brown the butter until it turns golden and has a nutty scent. Remove the foam and drizzle the butter over the dish.
 
5.
Finish off with dill and freshly ground black pepper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0