Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ansjovis-rullader fyllda med gremolata på pistagenötter, apelsincest, dadlar och persilja

Nu kommer det bli lite snurrigt, för jag vet ärligt talat inte exakt vad det är jag har lagat. Jag vet definitivt att jag har köpt det som på italienska heter Alici. På engelska översätts det till Anchovies, som i sin tur översätts till Sardeller på svenska. Men sardeller är ju fiskarten ansjovis, som säljs under namnet sardell då de är saltade och inlagda i olja. Och mina alici är ju färska och inte inlagda. Så jag funderar på om de är sardiner. Men, vad jag har förstått, så är det som marknadsförs som just sardiner i matvarubutikerna, egentligen skarpsill. Alltså, kaos. Jag väljer att kalla dem för ansjovisar ändå - jag tänker mig att det är ett samlingsnamn för allt, men rätta mig gärna om jag har fel.
 
Nåväl.
 
Oavsett vad det här är för fisk, så gjorde jag rullader av den idag. Rullader som jag fyllde med en helt otroligt god gremolata-version gjord på bland annat pistagenötter, apelsincest, dadlar och persilja. Och fikon, mynta. Och solroskärnor. Det blev så jädrans gott. Apelsinen är den smak som tar mest plats, så är man lite känslig för det, så skulle jag rekommendera att byta ut apelsinen mot en citron, vilken ger en mer vanlig smak i en gremolata. Men annars, kör på. Jag serverade med potatis som jag skivat i tunna skivor och stekt mjuk och knaprig (kan något vara både mjukt och knaprigt samtidigt?) i en stekpanna. Det går fort, och blir smarrigt. Älskar potatis. 
 
 
Ansjovis-rullader fyllda med gremolata på pistagenötter, apelsincest, dadlar och persilja
(2 portioner)
36 st färska ansjovisar
½ dl pistagenötter (mätt utan skal)
2 msk solroskärnor
2 torkade fikon
1 medjooldadel
½ apelsin, cest och juice
1 stor näve bladpersilja
1 liten näve färsk mynta
Salt & peppar
 
2 msk skirat smör (ghee)
10 skalade mandlar
1 msk solroskärnor
1 msk sesamfrön
Salt & peppar
 
4 potatisar
½ msk olivolja
Salt, peppar & paprikapulver
 
Ruccola
½ gurka
Hackad persilja
 
1.
Om du har en snäll fiskhandlare, så ber du honom/henne att rensa ansjovisen till dig. Annars kan du följa den här guiden, som i och för sig är på italienska, men som har väldigt pedagogiska bilder.
 
2.
Lägg pistagenötter, solroskärnor, grovhackade fikon och dadel, apelsincest och juice från en halv apelsin, grovhackad persilja och mynta samt salt och peppar i en mixer och mixa till en grynig massa, det vill säga en gremolata.
 
3.
Lägg tre ansjovisfiléer så att de överlappar varandra lite, med skinnsidan nedåt, på en arbetsbänk. Lägg på en klick gremolata i en änden, och rulla ihop dem till rullader. Lägg dem med skarven ner i ugnsform som du penslat med lite olivolja.
 
4.
Mixa ihop mandlar, solrosfrön och sesamfrön till en fingrynig massa, detta är ditt glutenfria ströbröd. Lägg på en klick skirat smör/ghee på varje rullad, och strö sedan över "ströbrödet". 
 
5.
Sätt in formen i en ugn som du värmt upp till 200 grader, och baka i cirka 10 minuter, tills smöret smält, ströbrödet blivit gyllene och ansjovisen mjuk.
 
6.
Under tiden som ansjovisen är i ugnen skär du av skalet från potatisen, så att de blir kuber med raka kanter. Skär sedan varje potatis i tunna skivor som du steker i en stekpanna med olivolja. Krydda med salt, peppar och paprikapulver.
 
7.
Hyvla gyrkan i remsor med en osthyvel eller mandolin.
 
8.
Lägg upp ruccola på en tallrik, lägg på potatis, gurka och ansjovis. Avsluta med finhackad persilja och några varv med pepparkvarnen. 
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0