Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Chiapudding med macapulver, varma hallon med kardemumma, hemmagjort mandelsmör, pistagenötter

Det finns ju en hel drös med olika så kallade superfoods numera, allt från açaíbär och gojibär till chiafrön och hampafrön. Huruvida dessa är supermat eller inte, kan ju diskuteras, många gånger är det bara ett marknadsföringsknep, och vem som helst kan egentligen bestämma om de vill kalla sin produkt supermat eller inte. Och vad är det egentligen för fel på den svenska supermaten, som blåbär, vinbär och havtorn? Och varför duger inte vanlig mat längre? Mat som är fullproppad med vitaminer, proteiner och nyttiga fetter? Tomat, lax, kål, potatis...
 
Personligen tror jag absolut att supermaten kan hjälpa till att förbättra immunförsvaret, addera vitaminer till kosten och kanske boosta energin. Men jag tror inte man ska förlita sig enbart på denna mat, och tro att man kommer bli en supermänniska bara för att man äter chiapudding til frukost varje dag (jag har testat, och jag är fortfarande relativt normal... eller okej, super på mitt eget vis, så klart). Anledningen till att jag äter supermat, är enbart för att jag tycker det är gott. Jag skulle aldrig äta en skål med açaí om jag fick tvinga ner det. Jag skulle aldrig toppa min chiapudding med gojibär om jag inte tyckte om smaken. Vad jag vill ha sagt är, ät supermat för att du är intresserad av det, och se de positiva fördelarna som en bonus.
 
Idag introducerade jag en ny supermat i min frukost, för att jag var nyfiken: maca - en rot från Anderna i Peru. Enligt sägnen åt inka-soldaterna maca innan de skulle gå ut i strid då den gav dem kraft och uthållighet. Men de tvingades avstå från roten när de var färdiga med striden, eftersom kvinnorna behövde skyddas från männens alltför starka sexualdrift som resultat av det stora intaget maca. Haha, huruvida den sägnen är sann eller inte, kan ju diskuteras. Men jag tror inte en tesked macapulver i morgonsmoothien, kommer påverka sexlusten avsevärt...
 
 
Chiapudding med macapulver, varma hallon med kardemumma, hemmagjort mandelsmör, pistagenötter
(1 portion)
1 ½ dl osötad mandelmjök
2 ½ msk chiafrön
1 tsk macapulver
100 g frysta hallon
½ tsk malen kardemumma
1 tsk mandelsmör
10 pistagenötter
 
1.
Blanda mandelmjölk med chiafrön och macapulver i en burk och ställ in i kylen över natten.
 
2.
Värm upp hallonen i en kastrull tillsammans med kardemumman.
 
3.
Varva chiapudding och hallon i ett glas. Toppa med mandelsmör och pistagenötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0