Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Min version på koreansk bulgogi med en morots-, fänkåls-, apelsin- och sellerisallad

"Bulgogi eller Pulgogi (koreanska: 불고기) är en koreansk maträtt gjord på nötkött som först marineras och sedan grillas över glödande träkol. I hemmen har det även blivit allt mer vanligt att tillaga köttet i en het stekpanna. Bulgogi betyder eldkött på koreanska, vilket refererar till tillagningen, inte kryddigheten. Oftast äts rätten med salladsblad som man lindar runt köttet."
 
Jag tror det var Jennie Walldén som gjorde en version av bulgogi på Nyhetsmorgon för en tid sedan, och att det var där jag först fick höras talas om det. För så värst bevandrad i det koreanska köket, kan jag inte påstå att jag är. Men jag tycker om att testa nya saker, så när jag nu hade en entrecôte liggandes i kylen, passade jag på. Dock vill jag inte alls hävda att detta är en autentisk version, för som utdraget säger ovan, så serveras köttet ofta insvept i salladsblad. Nu hade jag inte några passande salladsblad hemma, så jag gjorde en sallad med en asiatisk touch i form av dressingen, och det var inte tokigt det heller. 
 
När jag gör "asiatiska" marinader (som den till köttet), så följer jag aldrig något recept, utan blandar mer eller mindre ner allt som känns asiatiskt i mitt skafferi. Haha. Det inkluderar allt från sesamolja och fisksås till ingefära och vitlök, och faktum är att det ofta blir riktigt gott. Det enda som jag brukar använda, men som jag inte blandade ner idag, var soja - men det kan ni absolut göra om ni vill!
 
 
Min version på koreansk bulgogi med en morots-, fänkåls-, apelsin- och sellerisallad
(1 portion)
1 entrecôte à 125-150 g
½ citron, skalet, rivet
1 tumbit ingefära, riven
1 vitlöksklyfta, riven
5 cm purjolök
1 tsk sesamolja
1 msk olivolja
Några droppar fisksås
Några droppar Worcestershiresås
Några droppar Tabasco
Salt & peppar
1 tsk olivolja till stekning
 
1-2 morötter
½ liten fänkål
1 stjälk selleri
1 apelsin
1-2 tsk sesamolja
Några droppar fisksås
Salt, peppar och paprikapulver
 
Rostade sesamfrön
Fänkålsdill
 
1.
Putsa köttet och skiva det i tunna skivor, cirka 5 mm tjocka. Lägg i en bunke och häll i alla ingredienser till marinaden. Låt stå i minst en timme så att köttet tar smak, men också kommer upp i rumstemperatur. 
 
2.
Riv moroten och skiva fänkål och selleri tunt, lägg allt i en bunke. Filéea apelsinen och pressa saften från det som blir över, över morotsblandningen. Smaksätt salladen med sesamolja, fisksås, salt och peppar. 
 
3.
Rosta sesamfröna i en torr panna. Häll över i en skål. Tillsätt olivolja till pannan och stek köttet (med all marinad) på hög värme några minuter. 
 
4.
Lägg salladen i en skål. Lägg på apelsinfiléerna. Toppa med köttet. Strö över sesamfröna och avsluta med fänkålsdill.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0