Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pocherad kyckling med grillad sallad och vegansk pesto

Idag har jag använt mig av två nya tillagningssätt, som jag inte kan påminna mig om att jag tidigare har använt för just de här råvarorna. Det första är att pochera kyckling - och det låter ju väldigt fancy, men egentligen handlar det bara om att sjuda kycklingen i buljong eller smaksatt vatten, tills den är genomkokt. Det är väldigt enkelt, och dessutom upptäckte jag att det är ett jättebra sätt att få kycklingbröst perfekt tillagade utan att bli torra (kycklingbröst är ju väldigt fettsnålt, så att steka det i en panna är egentligen inte att rekommendera, även om det säkert förekommer ofta). Du kan dessutom smaksätta kycklingen på många sätt, genom att använda olika kryddor i buljongen. 
 
Det andra tillagningssättet är att jag grillade min sallad. Alltså! Att jag inte har gjort det innan, wow vad gott! Jag skar bara en tjock skiva av min isbergssallad och stekte den i olja i en panna (men nyttja grillen när vädret tillåter det). Så gott! Det kanske låter märkligt att äta varm sallad, men det kommer lätt bli min nya grej för att piffa till vardagsmaten.
 
Åh, en sak till. Jag gjorde pesto idag. Men då jag inte hade någon pecorino hemma, blötlagde jag istället cashewnötter för att få till en extra krämighet. Det gjorde i sin tur peston dessutom vegansk (och jättegod), så det är ett hett tips för er som vill äta laktosfritt och veganskt.
 
 
Pocherad kyckling med grillad sallad och vegansk pesto
(2 portioner)
2 kycklingbröst
1 rosmarinkvist
½ citron
1 vitlöksklyfta
1 scharlottenlök
Salt & peppar
 
2 skivor från ett salladshuvud (isberg)
1 msk olivolja
Örtsalt & peppar
 
½ dl blötlagda cashewnötter
½ dl solroskärnor
1 näve färsk basilika
½ citron, skalet
1 liten vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 msk vatten
 
Solrosfrön
Rosépepparkorn
 
1.
Lägg de två kycklingbrösten i en kastrull. Fyll på med vatten tills det täcker brösten. Lägg i rosmarin, citron (i skivor), en vitlöksklyfta som du krossat med knivbladet, en delad scharlottenlök samt salt och peppar. Sätt på spisen och låt koka upp. När det kokat upp sänker du värmen, sätter på locket och låter sjuda i 10-14 minuter (beroende på kycklingbröstens storlek)
 
2.
Mixa alla ingredienser till peston. Späd eventuellt ut med mer olja eller vatten om du vill ha den lösare.
 
3.
Skär ut två tjocka skivor (ca 2 cm) från mitten på ett salladshuvud. Värm upp olja i en stekpanna. Krydda salladen med örtsalt och peppar och stek/grilla på båda sidor.
 
4.
Skär kycklingen i tunna skivor. Lägg salladen på en tallrik, toppa med kycklingen och peston. Strö över solrosfrön och rosépepparkorn för extra smak.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0