Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Rosmarin-nicecream med varma hallon, chiapudding och mandelsmör

Det här med att värma frysta hallon på morgonen, har blivit ett nytt favoritinslag i min frukost. Jag förstår inte varför jag inte har tänkt på det förut. Jag menar, glass och varma hallon är ju en stor efterrätts-hit, och eftersom jag äter nicecream till frukost väldigt ofta, är det ju den ideala möjligheten att göra min frukostglass ännu mer efterrättig...
 
Jag älskar hur de varma hallonen smälter bananglassen, så att det blir sådär extra krämigt och göttigt, och man bara slevar i sig hela härligheten. Mums! Idag smaksatte jag min bananglass med rosmarin som jag först stekte kripsig i lite kokosolja. Hallonen värmde jag på spisen med malen kardemumma = bästa kombinationen! Och som om det inte var nog, tillförde både chiapudding och hemmagjort mandelsmör extra krämighet.
 
 
Rosmarin-nicecream med varma hallon, chiapudding och mandelsmör
(1 portion)
1 fryst banan
1-2 kvistar rosmarin
1 tsk kokosolja
1 dl frysta hallon
½ tsk malen kardemumma
½ dl kokosmjölk
½ dl osötad mandelmjölk
1 ½ msk chiafrön
1 msk mandelsmör
 
1.
Kvällen innan skalar du bananen, skivar den och lägger i frysen. Blanda även till chiapuddingen genom att mixa kokosmjölk, mandelmjölk och chiafrön i en skål och sätt i kylen över natten.
 
2.
På morgonen tar du bort rosmarinbladen från sin kvist och steker i dem i en stekpanna med lite kokosolja tills de blivit krispiga. Mixa sedan bananen med rosmarinen till det blivit en glass.
 
3.
Värm hallonen och kardemumman i en kastrull.
 
4.
Lägg upp bananglass och chiapudding i en skål. Toppa med varma hallon och mandelsmör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0