Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Siciliansk grönsaksröra (caponata) med torskrygg stek i skirat smör

Jag vet inte hur många gånger jag har sagt att jag älskar min lördagsmarknad här i Milano. Nu när solen och värmen har börjat komma tillbaka, har jag kommit in i en lördagsrutin som börjar med en timmes powerwalk, innan jag passerar marknaden för att göra mina inköp, och sedan blir det storslagen lunch hemma i lägenheten. Det är bästa starten på dagen! Och jag blir om och om igen så häpnad över hur billigt det är! Jag kommer hem med tre påsar fulla till bredden med frukt och grönt, och betalar i snitt 15 euro för allt. Lyx!
 
Det är inte jätteofta jag lagar italienskt, men idag hade jag bestämt mig för att göra ett kulinariskt besök på Sicilien - med andra ord: caponata stod på menyn. Caponata kan bäst beskrivas som en grönsaksröra baserad framförallt på aubergine. Oftast består den också av selleri, lök, tomat, oliver, kapris och pinjenötter, men det finns väldigt många olika versioner, beroende på i vilken siciliansk landsbygd du befinner dig i. Jag höll mig däremot relativt nära originalreceptet, men jag vill ändå inte kalla det autentiskt, för då får jag väl den sicilianska matmaffian efter mig...
 
Hemligheten för att få till en bra caponata, är att ge den tid. Auberginen måste ligga i salt i minst 30 minuter, för att all besk vätska ska försvinna. Och sedan ska alla grönsaker kokas ihop väääääldigt långsamt på väääääldigt låg värme. Men det är värt väntan, för det blir så jädrans gott! Sicilianarna vet vad de snackar om.
 
 
Du kan äta caponatan som den är, eller servera den som ett tillbehör, gärna till fisk. Idag valde jag torskrygg, för jag gick förbi det här fiskståndet på marknaden och kunde inte låta bli att köpa med mig en färsk bit torsk hem. Dessutom köpte jag en massa färsk anjovis. Har än så länge ingen aning om vad jag ska göra med dem, men jag hittar nog på något bra.
 
Blir man inte lycklig av denna syn?
 
 
Siciliansk grönsaksröra (caponata) med torskrygg stek i skirat smör
(2 portioner)
4 msk olivolja
1 aubergine, ca 500 gram
3 stjälkar bladselleri
1 gul lök
1 kvisttomat
3-4 msk passerade tomater
2 tsk vitvinvinäger
6 stora gröna oliver
2 msk kapris
10 skålade mandlar
Salt & peppar
 
2 torskfiléer à cirka 130-150 gram
1 dl salt + 10 dl vatten
50 g skirat smör (ghee)
 
1.
Börja med att rimma torsken genom att lägga den i en 10% saltlag (1 dl salt + 10 dl vatten). Låt den ligga däri, i minst 30 minuter, men gärna längre. Detta gör att torsken blir fastare och lättare att tillaga sedan.
 
2.
Samtidigt som torsken rimmar, delar du auberginen i kuber, ca 2x2x2 cm, lägger i en bunke och öser på en massa salt (en halv deciliteter ungefär). Låt auberginen ligga och dra, också i minst 30 minuter, så att den släpper sin beska vätska. Häll sedan av den genom en sil, och skölj nog av saltet.
 
3.
Koka upp vatten i en liten kastrull. Dela selleristjälkarna i skivor, cirka en centimeter breda, och koka dem i 2-3 minuter. Häll av.
 
4.
Värm rikligt med olivolja i en stekpanna. Stek auberginen på låg värme tills de blivit mjuka och härliga, det ska gå långsamt, så räkna med 25 minuter ungefär. Häll över auberginen på en tallrik. I samma panna steker du sedan grovhackad lök, också på låg värme, tills den blivit mjuk. Tillsätt sedan sellerin och tomaten som du delat i mindre bitar. Låt steka med ett tag innan du häller tillbaka auberginen, samt tillsätter passerade tomater och vitvinsvinäger. Låt allting koka ihop på låg värme och rör till sist ner delade gröna oliver, kapris och grovhackad mandel.
 
5.
Värm upp skirat smör (eller ghee) i en stekpanna. Skölj och torka av torskfiléerna, och salta/peppra dem runt om. Stek dem på medelvärme i smöret, medan du öser ovansidan. Torskryggen ska nå 48-50 grader, men jag kör alltid på känsla. När den börjar flaka sig, är den perfekt!
 
6.
Lägg upp caponatan i en djup tallrik. Toppa med torskryggen och dekorera med lite persilja.
 
Buon Appetito! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0