Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Svartkålssallad med aubergine, sötpotatis, rödlök och jätteräkor + tahinisås

Jag har en ny hang-up (ja, jag är medveten om att det sker rätt ofta nu för tiden), och den stavas t-a-h-i-n-i. Första gången jag testade tahini tyckte jag inte alls om den skarpa, lite bittra smaken, men jag har helt reviderat min åsikt. Jag antar att det också beror på märke, för jag har testat en massa olika, och vissa smakar betydligt bättre än andra - vilket egentligen är märkligt, eftersom den enda ingrediensen är sesamfrön. Hur mycket kan de skilja sig sinsemellan, kan man ju undra.
 
Idag gjorde jag, återigen, tahinisås till min sallad. Min sallad bestod i sin tur av svartkål, aubergine, sötpotatis, rödlök och räkor. Och en hel del olivolja - kålen masseras i olivolja, auberginen steks i olivolja, sötpotatisen bakas i olivolja... ni fattar. Men olivolja är gött. Och relativt nyttigt (i små mängder... hehe). 
 
Den här salladen rockar. Älskar precis alla ingredienser som jag slängde ner i den, vilket resulterade i njutning i varje tugga. Och att få äta den med en strålande sol utanför fönstret är magi. Idag är det definitivt ingen-jacka-väder i Milano, och jag har nyttjat det på en cykeltur genom stan. Härliga onsdag!
 
 
Svartkålssallad med aubergine, sötpotatis, rödlök och jätteräkor
(1 portion)
200 g svartkål (grönkål fungerar också)
1 liten rödlök
½ aubergine + 3 msk salt
60-80 g ugnsbakad sötpotatis
10 jätteräkor
3-4 oliver
1 nypa solroskärnor
2-3 msk olivolja
1 tsk citronsaft
Salt/peppar/paprikapulver
 
2 msk tahini
1 tsk sesamolja
2-3 msk vatten
Några droppar citronsaft
1 nypa salt
 
1.
Dela auberginen i bitar och lägg i en bunke. Häll på saltet och rör om. Låt stå i minst 30 minuter. Skölj sedan av den beska vätskan från auberginen i ett durkslag/sil och torka. Värm upp olivolja i en stekpanna och stek auberginen på låg värme, i cirka 20 minuter. Smaka innan du saltar/pepprar - det kan fortfarande sitta kvar mycket salt sedan "marineringen". Häll över i en skål.
 
2.
Ta bort stjälken från svartkålen och lägg bladen i en bunke. Häll på lite olivolja, citronsaft och salt och peppar. Massera in oljan och låt kålen marinera medan du fortsätter med resten.
 
3.
Värm på ytterligare lite olja i stekpannan. Skala och skiva rödlöken i ringar. Stek den på låg/medel värme i en kvart ungefär, tills den blivit mjuk, men inte tagit mycket färg. Smaka av med salt. Häll sedan ner i bunken med svrtkål.
 
4.
Blanda ihop alla ingredienser till dressingen. Ta mer eller mindre vatten beroende på hur rinnig du vill att den ska vara.
 
5.
Ta bort tarmen från räkorna. Krydda dem med salt, peppar och paprikapulver och stek i olivolja tills de fått fin färg.
 
6.
Lägg upp svartkåls- och lökblandingen på en tallrik. Lägg på aubergine, ungsbakad sötpotatis, räkor och oliver. Strö över solroskärnor och ringla över dressingen.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0