Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Vad är egentligen en Buddha Bowl?

Det här med mattrender tycker jag är superkul, och jag är oftast tidig med att testa ut nya trender - jag vill ju snabbt skaffa mig en egen uppfattning. En av de mattrender som sägs kommer bli allra störst detta år, är en så kallade Buddha Bowl, men vad är då detta? Här är en förklaring, som kommer härifrån.
 
"Essentially, Buddha Bowls (also known as macro bowls or hippie bowls) are colourful, filling dishes built in a large bowl and composed of grains, veggies (raw, sautéed and/or roasted), protein (legumes, tofu or meat), greens and seeds - and to finish it all off, a hearty dressing [...] There's no 'one way' to make a Buddha Bowl, and that's the beauty of them. You can design your own bowl, filling it with ingredients and flavours you like. Play around with different spices, herbs and dressings to help find the combination that works best for you".
 
Alltså, nu är jag inte den som är den, och jag älskar nytänkande - men vad fasen är skillnaden på en Buddha Bowl och en vanlig, hederlig, sallad? Jag, och många med mig, har i år lagt goda, nyttiga, ingredienser i en skål och ätit vad vi kallat en sallad till lunch eller middag. Men så plötsligt är det någon som kommer på att döpa om det till Buddha Bowl, och plötsligt trendar en rätt, som vi ätit i hundratals år (more or less...). Är det inte rätt intressant, så säg?
 
Well, well. Det är väl bara att hoppa på trenden. Så här kommer min version av Buddha Bowl, fylld till bredden med ruccola, broccoli, sötpotatis, purjolök, avocado och rostade sesamfrön och mandlar. Toppad med en sås gjord på tahini. Något utförligare recept än så får ni inte - det handlar ju trots allt om en sallad. Gör som ni vill, helt enkelt.
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej! Vi har använt ett av dina recept i en lakritsartikeln: http://blogg.se/article/2017/march/lakritsdagen.html, som kommer ut den 12 april. Du får jättegärna kika in den och uppmärksamma artikeln här på bloggen! :)

2017-03-28 @ 10:08:42
URL: http://hhhannahhhs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0