Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pad Thai! #vegetarisk #glutenfri #laktosfri

Det är svårt att säga vad en autentisk pad thai faktiskt består av, för gör man sin efterforskning, så inser man snart att det kan vara lite vad som helt. En sak är dock säkert: den består av risnudlar; av en marinad av bland annat soja, tamarindpasta och fisksås; av ett eller två halvstekta/halv-äggröriga ägg; och toppas slutligen med hackade jordnötter. Därtill kommer också olika grönsaker, och någon form av protein - oftast kyckling eller räkor - men det förekommer också vegetariska variationer med tofu.
 
Ja, som ni ser, är det lite gör-som-ni-vill-principen som gäller här, och det passar mig alldeles utmärkt, eftersom det är så jag alltid jobbar i köket. Igår tog jag en powerwalk till Chinatown här i Milano, och kom hem med mungbönor, edamamebönor, koriander och cashewnötter - så det var liksom det som fick bli basen i min version av pad thai. Jag lade inte till något protein, utan nöjde mig med grönsakerna. I min marinad hade jag ingen tamarindpasta, men jag rev ner både ingefära och vitlök för extra smak. 
 
Det här är verkligen en av mina favoriter att göra. Snabbt och lätt. Mättande. Och ljuvliga smaker. Mer än så kan man inte önska sig.
 
 
Pad Thai
(2 portioner)
150 g risnudlar
1 dl edamamebönor (skalade)
2 dl mungbönor
2 ägg
1 näve färsk koriander
2-3 msk hackade cashewnötter (saltrostade)
1 msk rosépeppar
1-2 tsk olivolja.
Salt & peppar
 
Marinad
1 tumbit ingefära, riven
1 vitlöksklyfta, riven
1 msk soja
1 msk fisksås (uteslut för vego)
½ tsk Srirachasås
1 tsk sesamolja
½ tsk citronsaft
1 msk tahini
Salt, peppar, chiliflakes
 
1.
Lägg risnudlarna i en skål. Koka upp vatten och häll över risnudlarna. Salta. Låt stå i cirka 8-10 minuter (eller enligt förpackning - tills nudlarna bivit mjuka helt enkelt). Häll av vattnet.
 
2.
Blanda ihop alla ingredienser till marinaden. Häll över risnudlarna. 
 
3.
Värm upp olja i en stekpanna/wok. Släng ner edamamebönor och mungbönor. Stek några minuter innan du slänger ner nudlarna. Låt steka några minuter. För sedan allt åt sidan och knäck ner två ägg. Låt äggen steka lite innan du rör i dem och blandar allt med nudlarna. Grovhacka koriandern och släng ner. Smaka av med salt och peppar (inte för mycket salt - marinaden och nudlarna är redan salta).
 
4.
Häll upp i skål och toppa med saltrostade cashewnötter och rosépeppar.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Pad Thai (vegetarian, gluten free and lactose free)
(2 servings)
150 g rice noodles
1 dl edamame beans (peeled)
2 dl mung bean sporuts
2 eggs
1 handfull fresh coriander
2-3 tablespoons chopped cashew nuts (salt roasted)
1 tablespoon redpepper corns
1-2 teaspoons olive oil
Salt & pepper
 
Marinade
1 thumb piece fresh ginger, grated
1 garlic clove, grated
1 tablespoon soy sauce
1 tablespoon fish sauce (omit if vegetarian)
½ teaspoon Sriracha sauce
1 teaspoon sesame oil
½ teaspoon of lemon juice
1 tablespoon tahini
Salt, pepper, chiliflakes
 
1.
Put the rice noodles in a bowl. Bring water to a boil and pour it over the rice noodles. Season with salt. Let sit for about 8-10 minutes (or according to packaging - until the noodles become soft). Rinse the water.
 
2.
Mix all ingredients for the marinade. Pour over the rice noodles.
 
3.
Heat som olive oil in a frying pan/wok. Fry edamame beans and mung bean sprouts. Cook for a few minutes before adding the noodles. Cook for a few minutes. Then put the noodles to one side of the pan and crack two eggs on the other side. Let the eggs fry for a minute before stirring them into the noodles, and blending everything together. Roughly chop the coriander and add to the mix. Season to taste with salt and pepper (not too much salt as the marinade and noodles are already salty).
 
4.
Seve in a bowl and top with salt roasted cashew nuts and redpepper corns.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0