Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Revbensspjäll med varm äppel- och potatissallad

Jag vet att det är få förunnat att kunna spendera tre timmar på att laga till en lunch en helt vanlig tisdag. Men nu är det så att jag jobbar hemifrån, och är därmed så pass lyckligt lottad, att jag kan sitta och passa spisen, medan jag skriver mina texter på datorn. Så av den anledningen - och det faktum att revbensspjäll var på "offerta" i butiken - blev dagens lunch lite bättre än vanligt.
 
Jag älskar att lyssna till en gryta som puttrar i köket, medan jag pysslar med annat. Det inger liksom ett lugn i själen och på något vis koncentrerar jag mig bättre på vad jag ska göra. Dessutom är det magiskt att känna doften av alla kryddor i buljongen - dagen till ära slängde jag ner hela kanelstänger och det, ska jag säga er, gjorde stor skillnad i det slutliga resultatet. Så satans gott. 
 
Revbensspjällen ska koka runt 2-3 timmar innan de glaseras - men jag lovar att det är värt väntan. När de är klara kommer köttet bara ramla av benet, och det är ungefär det vackraste man kan skåda i matlagningsväg. Jag tycker ni ska laga detta i helgen, när ni har tid. Det är inte svårt alls - det jobbigaste är bara väntan.
 
 
Revbensspjäll med varm äppel- och potatissallad
(2 portioner)
800-1000 g revbensspjäll
1 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 morot
½ gul lök
2 cm ingefära
½ dl vitvinsvinäger
1 köttbujongtärning
Salt & peppar
2 kanelstänger
Fänkålsfrön
Chiliflakes
Vatten
 
Glaze
 dl honung
½ dl olivolja
1 tsk sirap
1 tsk soja
½ apelsin, saften
1 ½ cm färsk riven ingefära
½ riven vitlöksklyfta
Srirachasås efter smak
Paprikapulver
Salt & peppar
 
Äppel- och potatissallad
1 rött äpple
2-3 normalstora potatisar
2 tsk olivolja
2 tsk fänkålsfrön
2 msk granatäppelkärnor
1 näve persilja
Salt, peppar & paprikapulver
 
1.
Hemligheten med att få riktigt möra revben är att förkoka dem i timmar innan de glaseras. Det är värt väntan, jag lovar. Hetta upp olivolja i en kastrull. Grovhacka vitlök, morot, lök och ingefära. Stek någorlunda mjuka i oljan. Tillsätt sedan vitvinsvinäger och buljongtärning. Lägg ner revbenen och täck med vatten. Salta, peppra och tillsätt kanelstång, fänkålsfrön och chiliflakes. Låt koka upp, sänk sedan värmen och låt sjuda under lock på svag värme i 2-3 timmar.
 
2.
Sätt ugnen på 175 grader.
 
3.
Ta upp revbenen från buljongen. Rensa bort överflödigt fett och lägg dem på folie på en plåt.
 
4.
Blanda alla ingredienser till glazen. Pensla runt om revbenen och sätt sedan in i ugnen att griljeras i cirka 20 minuter. Efter halva tiden kan du gärna pensla med lite extra glaze om du har någon kvar.
 
5.
Under tiden som revbensspjällen är i ugnen, gör du äppel- och potatissalladen. Dela potatisen i kuber. Värm upp olivolja i en stekpanna och stek potatisen på medelvärme. Häll på fänkålsfröna och krydda med salt, peppar och paprikapulver. Dela äpplet i klyftor. När potatisen nästan är klar, släng ner äpplena i pannan och låt steka med tills de blivit mjuka. Ta bort från värmen och blanda ner granatäppelkärnor och finhackad persilja.
 
6.
Lägg upp salladen på en tallrik. Toppa med revbensspjällen - köttet kommer ramla av benet och du kommer vara i hemmelriket, jag lovar!
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Spare ribs with warm appel and potato sallad
(2 servings)
800-1000 g spare ribs
1 tablespoon of olive oil
2 garlic cloves
1 carrot
½ yellow onion
A thumb piece fresh ginger
½ dl white wine vinegar
1 meat stock cube
Salt & pepper
2 cinnamon sticks
Fennel seeds
Chiliflakes
Water
 
Glaze
⅓ dl honey
½ dl olive oil
1 teaspoon Swedish "sirap" (or more honey)
1 teaspoon soy sauce
½ orange, the juice
A thumb piece fresh ginger, grated
½ garlic clove, grated
Sriracha sauce to taste
Paprika powder
Salt & pepper
 
Apple and potato salad
1 red apple
2-3 normal sized potatoes
2 teaspoons olive oil
2 teaspoons fennel seeds
2 tablespoons pomegranate seeds
1 handfull parsley
Salt, pepper & paprika powder
 
1.
The secret to getting ribs that are really tender is to boil them for hours before they are glazed. It's worth the wait, I promise. Heat olive oil in a saucepan. Roughly chop garlic, carrot, onion and ginger. Fry them softly in the oil. Add the white wine vinegar and stock cube. Add the spare ribs and cover with water. Season with salt, pepper and add the cinnamon sticks, fennel seeds and chiliflakes. Bring to a boil, then lower the heat and let simmer under a lid on low heat for 2-3 hours.
 
2.
Pre-heat the oven to 175 degrees C.
 
3.
Remove the ribs from the broth. Clean off excess fat and put them on foil on an oven tray.
 
4.
Mix all the ingredients to the glaze. Brush the ribs with the glaze and put in the oven for about 20 minutes. After half the time, brush with extra glaze if you have some left.
 
5.
Meanwhile, as the ribs are in the oven, make the apple and potato salad. Cut the potatoes into cubes. Heat olive oil in a frying pan and fry the potatoes on medium heat. Add the fennel seeds and season with salt, pepper and paprika powder. Cut the apple into slices. When the potato is almost done, put the apples on the pan and let fry until softened. Remove from heat and mix in pomegranate seeds and chopped parsley.
 
6.
Put the salad on a plate. Top with the ribs - the meat will fall off the bone and you will be in heaven, I promise!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0