Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Saffranspannkaka på risgrynsgröt

Alltså, det finns ungspannkaka, och så finns det ungspannkaka. Det är skulle jag säga är ungspannkakans rolls royce. Och det bästa av allt? Den är gjord på rester! Risgrynsgrötsrester för att vara mer exakt. 
 
Jag gjorde ju vegansk risgrynsgröt igår, och hade cirka två portioner kvar i grytan när jag var mätt. Så idag blandade jag mina rester med ett ägg, lite saffran, vanilj och nötter, bakade i ugnen och vips så var saffranspannkakan ett faktum! Det här är mitt absoluta favoritsätt att använda rester - förädla istället för att bara värma upp. 
 
 
Saffranspannkaka på risgrynsgröt
(4 portioner)
1 ägg
0,15 g saffran
1 nypa vaniljpulver
30 pistagenötter
Ricotta och lingonsylt till servering
 
1.
Blanda risgrynsgröten med ägg, saffran, vaniljpulver och grovhackade pistagenötter. 
 
2.
Häll upp i en liten form (10x15 cm) och baka i cirka 30 minuter på 200 grader.
 
3.
Servera med ricotta och lingonsylt och eventuellt mer nötter.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Saffran cake on leftover rice porridge
(4 servings)
1 egg
0,15 g saffron
1 pinch of vanilla 
30 pistachios
Ricotta and lingonberry jam for the serving l
 
1.
Mix the rice porridge with egg, saffron, vanilla and coarsly chopped pistachios.
 
2.
Pour into an oven form (10x15 cm) and bake for 30 minutes in 200 degrees C.
 
3.
Serve with ricotta and lingonberry jam, and maybe some more nuts.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0