Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Nya favoritpannkakor på havre och äppelmos

Jag har skapat ett par nya favoritpannkakor! Jag har länge varit ett stort fan av bananpannkakor, men har liksom saknat lite av fluffet och tuggigheten som annars finns i vanliga amerikanska pannkakor. Så idag bestämde jag mig för att göra något annat. Eller, egentligen bestämde jag mig för detta redan igår, så jag satte igång att koka äppelmos klockan elva på kvällen - men ni vet ju vid detta laget, att jag är rätt hängiven min frulle.
 
Äppelmos är för övrigt superlätt att göra: bara skala och dela ett öpple i större bitar. Lägg ner i en liten kastrull tillsammans med en skvätt vatten, en nypa salt och lite kardemumma. Sedan kokar du äpplet tills det är mjukt och avslutar med att mixa med en stavmixer. Ta-da! Pallar (haha, pallar - på tal om äpplen - fattar ni?... skitkul Louise) ni inte koka egen äppelmos, så köp färdig - helst osötad.
 
Nåväl. Pannkakorna består främst av havregryn och äppelmos, och de blev helt perfekta. Saftiga. Lagom tuggiga. Smakar som havrekakor. Helt klart värda att testa - så gör det!
 
 
Pannkakor på havre och äppelmos (veganska och glutenfria)
(3 pankakor - 1 portion)
1 ½ dl (glutenfria) havregryn
½ dl (osötad) äppelmos
½ dl växtbaserad mjölk
1 tsk agave
½ tsk citronsaft
½ tsk bakpulver
1 tsk vallmofrön 
1 nypa  salt
Kokosolja till stekning
 
1.
Mixa havregrynen till ett mjöl i en matberedare. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa till en tjock smet.
 
 
2.
Värm upp kokosolja i en stekpanna och stek pannkakor tills de är gyllene på båda sidor.
 
 
3.
Jag varvade sedan mina pannkakor med mer äppelmos, och toppade med jordnötssmör, hallon, granatäpple och boveetefrön - men det bestämmer du ju själv vad du tycker om!
 
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Oat and applesauce pancakes (vegan and gluten free)
(3 pancakes - 1 serving)
1 ½ dl (glutenfree) oats
½ dl (unsweetened) applesauce
½ dl plantbased milk
1 teaspoon agave
½ teaspoon lemon juice
½ teaspoon baking powder
1 teaspoon poppyseeds
1 pinch of salt
Coconut oil for frying
 
1.
Mix the oats to a flour in a food processor. Add the rest of the ingredients and mix to combine.
 
2.
Heat up some coconut oil in a frying pan and fry pancakes until golden on both sides.
 
3.
I then layered mine with apple sauce, and topped with peanut butter, raspberries, pomegranate seeds and buckwheat - but you do whatever rocks your boat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0