Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Blomkålstortilla med avokadokräm och brysselkål

Det råder ju något av en kolhydratsrädsla i hemmen nu för tiden. Jag inte överhuvudtaget en supportare av den - dels för att jag gillar bröd alldeles för mycket, men främst för att jag inte tror på att kolhydrater i olika former är farliga. Men. Jag tror samtidigt att det finns en risk att många tror att jag är en anhängare av just low carb. Varför? Jo, för att jag lagar mycket mat där vanliga kolhydrater har ersatts av något annat. 
 
När jag, som här till exempel, ersätter en vanlig majstortilla med en blomkålsvariant, handlar det inte om att jag inte vill äta den där majstortillan. Det handlar om att jag tycker om själva experimentet med att förvandla blomkål till något som man inte tänker sig det kan vara. Det är där kreativiteten i köket ligger hos mig. Tänka till. Tänka om. Tänka nytt. Så, så är det med det. Ville bara förtydliga. Ät pastan och var glad. Eller gör det inte. Det bestämmer du helt själv.
 
 
Blomkålstortilla med avokadokräm och rostad brysselkål
(1-2 portioner)
400 (cirka) g blomkål
1 ½ msk kokosmjöl 
½ msk fiberhusk
1 ägg
150 g brysselkål
1 avokado
½ lime, saften
Olivolja
Koriander
Tahini
Salt/peppar/paprikapulver
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader C.
 
2.
Dela blomkålen i buketter och släng ner i din matberedare. Pulsera tills du har fått fram ett ris. Koka upp vatten och släng ner blomkålsriset. Låt det koka max 2 minuter, häll sedan av vattnet genom en sil och skölj med kallt vatten. Häll över blomkålsriset i en kökshandduk och pressa ut så mycket vatten du bara kan genom handduken. Nu ska du ha ca 3 dl torr massa.
 
3.
Släng ner blomkålen i matberedaren igen, tillsammans med kokosmjöl, fiberhusk, ägg och kryddor. Mixa tills du har en homogen smet/deg. Dela upp i fyra bitar och gör små rundlar på en plåt (täckt med bakplåtspapper). Baka i cirka 30 minuter - vänd på dem efter 20 minuter. Låt svalna något.
 
4.
Dela brysselkålen i kvartar och lägg på en plåt. Ringla över olivolja, smaksätt med salt, pepper och paprikapulver. Baka i cirka 15 minuter i ugnen.
 
5.
Mixa avokado, 1 msk olivolja och limesaft till en kräm. Smaksätt med salt och peppar.
 
6.
Bred ut avokadokrämen på tortillan, toppa med brysselkål, tahini och koriander.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Cauliflower tortilla with avocado créme and rosted Brussel sprouts
(1-2 servings)
400 (circa) g cauliflower
1 ½ tbsp coconut flour 
½ tbsp psyllium husk
1 egg
150 g Brussel sprouts
1 avocado
½ lime, the juice
Olive oil
Cilantro
Tahini
Salt/pepper/paprika powder
 
1.
Pre-heat the oven to 200 degrees C.
 
2.
Blend the cauliflower florets in a food processor until it forms a rice. Add to boiling water and let cook for 1-2 minutes. Rinse with cold water. Add the cauliflower rice to a clean dish towel and squeeze out all the excess water.
 
3.
Add the cauliflower to the food processor again, this time with coconut flour, psyllium husk, egg and spices. Blend until smooth. Divede the batter into four parts and make balls that you then flatten out on an oven tray (covered with a parchment paper). Bake the tortillas for about 30 minutes, flip them over after 20 minutes. Let cool slightly.
 
4.
Vut the Brussel sprouts into quarters and add to the baking sheet. Drizzle with olive oil, salt, pepper and paprika powder. Bake for about 15 minutes.
 
5.
Bland the avocado with 1 tablespoon oliveoil, and the limejuice until smooth. Season with salt and pepper.
 
6.
Spread the avocado creme ontop of the tortillas. Top with Brussel sprouts, tahini and cilantro.

Kommentarer
Postat av: Christina

Men åh, vad duktig du är, ser så proffsigt ut. Inser att jag skulle behöva köpa en ny matberedare, så många recept jag vill göra bl.a denna :)

Svar: Tack snälla, vad glad jag blir. Ja, en matberedare är guld värd i köket! :)
Louise Laurenius

2019-02-14 @ 16:09:40
URL: http://www.redoxcellkommunikation.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0