Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bakad sötpotatis med avokado-chokladpudding

Jag fattar om man kanske tycker en del av det jag lagar är lite märkligt. Det är liksom inte fil och flingor till frulle och tacos till middag (inget fel med det, det är bara inte jag). Men jag tänker mig, att det också är därför ni är här? För att inspireras. Och ibland kanske ni tycker att ett recept innehåller alldeles för många ingredienser. Men en annan gång tänker ni kanske "det där ska jag också göra". Det är ni berättar det för mig, som jag blir extra glad. 
 
Så nu ska vi se om det är någon som vågar sig på att äta bakad sötpotatis med avokado-chokladpudding till frukost. Oklar kombo? Kanske det. Gott? Definitivt!
 
 
Bakad sötpotatis med avokado-chokladpudding
(1 portion)
1 bakad sötpotatis
1 liten avokado
1 msk raw kakaopulver
1 dadel
1 nypa salt
1 msk kokosmjölk
Mandelsmör, blåbär och kokosflakes till topping
 
1.
Gör hål med en gaffel i sötpotatisen och baka den i cirka 1 timme på 200 grader. Jag gjorde detta dagen innan och åt den kall på morgonen. Men det bestämmer du själv.
 
2.
Lägg avokado, kakao, dadel, salt och kokosmjök i en skål och mixa med en handmixer tills det blivit en pudding. Vill du ha den sötare kan du slänga ner lite agave.
 
3.
Öppna sötpotatisen och toppa med chokladpuddingen. Avsluta med mandelsmör, blåbär och kokosflingor (eller vad du själv föredrar).
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Baked sweetpotato with avocado chocolate pudding 
(1 serving)
1 baked sweet potato 
1 small avocado
1 tbsp raw cacao powder
1 date
1 pinch of salt
1 tbsp coconut milk
Almond butter, blueberries and coconut flakes for the topping
 
1.
Pinch the sweet potato with a fork and bake it for about 1 hour at 200 degrees C. I did this the day before and ate my potato cold in the morning - but you do you.
 
2.
Mix avocado, cacao, date, salt and coconut milk with an immersion mixer until it forms a pudding. If you want it to be sweeter, add som agave.
 
3.
Open up the sweet potato and top with the chocolate pudding. Finish with almond butter, blueberries and coconut flakes (or whatever youo prefer). 

Kommentarer
Postat av: Arianne

Såååå gott det är där såg ut, jag som älskar potatis måste prova detta! Den inspirerade bilden gör mycket för inlägget!
Ha en fortsatt fin kväll.

Svar: Tack Arianne! Vad glad jag blir av din kommentar! Hoppas du gillar receptet - hör av dig om du provar! <3
Louise Laurenius

2019-01-31 @ 19:44:30
URL: http://tralllle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0