Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Gremolata

Gremolata. Ni måste prova denna örtmix som har potential att höja många rätter till nya nivåer. Jag älskar att servera gremolata till fisk av olika slag, men här i Italien är den även ett stående kompliment till den milanesiska rätten Ossobuco. Serveringsmöjligheterna är alltså oändliga. Ursprungligen består en gremolata endast av hackad persilja, vitlök och citroncest. Men allt går att utveckla, så jag har adderat både basilika, pistagenötter och citronsaft till min version. Det blir fantastiskt gott. Och som vanligt när jag gör något, är det ett enkelt recept. Ni behöver bara mixa allt med en stavmixer så är saken biff.
 
Igår bestod min middag av kokt morotsspaghetti (skiva bara morötter med en potatisskalare och koka sedan i saltat vatten 1-2 minuter tills de är mjuka), ruccola, kallrökt lax - och gremolata. Mumsigt värre.
 
 
Gremolata (ca 1 dl)
1 knippe färsk persilja
1 knippe färsk basilika
½ citron (cest och saft)
½ vitlöksklyfta
30 pistagenötter
½ msk olivolja
Salt&peppar
 
1.
Grovhacka persiljan och basilikan. Cesta citronen och pressa ut saften. Finhacka vitlöksklyftan. Skala pistagenötterna.
 
2.
Mixa allting tillsammans med olivolja. Smaka av med salt och peppar efter behag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0