Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Hemmagjort jordnötssmör

Jag tycker inte bara det är kul med mat. Jag tycker det är lika intressant med hälsa och träning. Och tur är kanske det, för de två intresseområdena bör leva i symbios om man vill leva ett hälsosamt liv. Och det vill jag - i den mån det går utan att det blir överdrivet. 
 
När man scannar nätet nu för tiden och kommer in på fitness, träning och nyttig mat så finns det en sak som de flesta förespråkar: jordnötssmör. När jag först såg detta förstod jag inte riktigt, eftersom det går emot allt jag fått lära mig tidigare. Men faktum är att jordnötssmör har blivit populärt bland tränande och hälsomedvetna tack vare dess höga innehåll av fibrer, protein och antioxidanter, samt dess mättande effekt. Den mättande effekten gör att du inte behöver äta mycket för att känna dig nöjd (och det bör man lägga på minnet, för trots hälsoeffekterna så innehåller jordnötter fortfarande massor med kalorier).
 
Det finns en massa olika typer av jordnötssmör, och självklart bör du satsa på ett ekologiskt eller biologiskt om du vill dra nytta av dess hälsoeffekter. Men detta gör att priset går upp avsevärt. Därför kommer nu dagens tips: gör ditt eget. Det är det enklaste du någonsin kan göra i köket, och tar ingen tid alls. 


Jordnötssmör
 
1.
Köp naturella jordnötter med skal.
 
2.
Skala dem!
 
3.
Mixa dem tills de blir till jordnötssmör.
 
En ingrediens. Inga tillsatser. Hundra procent naturellt. 

Kommentarer
Postat av: Paulina Suonvieri

SV: ja verkligen , så otroligt gott! jag är halvgrek, så grönsaker med smak äter jag, precis som du, vid medelhavet när jag är där. tyvärr så funkar ingen grönsak med smak riktigt bra i sverige, så då är det underbart att veta att aubergine alltid funkar! jag har ätit liknande (hehe i grekland så klart), men tack för tipset! :D

2013-11-05 @ 17:08:08
URL: http://hundredkitchenstories.blogg.se/
Postat av: Amanda Ljungdahl

Åh så gott! Det där ska jag prova :D

Svar: Vad roligt att höra! Jag tycker verkligen du ska testa! Ha en mysig söndagskväll!
Louise Laurenius

2013-11-14 @ 22:08:20
URL: http://amandaljungdahl.blogg.se/
Postat av: Emma - Pluggar till FOTOGRAF

Önskar att jag inte var nötallergiker!

2013-11-27 @ 13:42:01
URL: http://emmagrannfotografi.blogg.se/
Postat av: Felicia - Konstverk och mammaliv.

Haha, vad enkelt! Och det är så otroligt gott. Jag och sonen äter jordnötssmör på mackan varje morgon... ;-)

2013-11-27 @ 13:48:09
URL: http://feliciasbebis.blogg.se
Postat av: ♣ Ida - Hon som föddes med LKG

smart tips :D

2013-11-27 @ 13:58:48
URL: http://idahtt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0