Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pappardelle!

Nu ska jag bevisa för er, en gång för alla, att man varken behöver pastamaskin eller kavel för att göra egen pasta. Det räcker helt enkelt med en flaska vinglögg, årgång 2013. Nu när jag tänker på det, fungerar säkert en flaska Chianti precis lika bra! Huvudsaken är att den är cylinderformad och kan substituera en kavel.
 
Mitt uppdrag att göra slut på min mat innan jag åker till Frankrike går bra. Så pass bra att jag nu knappt har några färskvaror kvar i kylen. När det vankades lunch idag fick jag därför vända mig till skafferiet och där stod en påse mjöl och tittade på mig. Pasta! Det är klart att jag skulle ta tillfället i akt och för en gångs skull prova på att göra egen pasta. Att jag inte gjort detta tidigare, efter snart två år i Milano, är ju närmast en skam. Därför scannade jag alla italienska matmammors bloggar, och de sa alla samma sak: till varje portion pasta krävs 100 gram mjöl, 1 ägg och 1 nypa salt. Basta. Det var inte mycket mer än att sätta igång. Att jag inte hade någon kavel hemma var något jag inte tänkte på. Förrän det var tid att kavla degen. Så här nedan följer nu min lilla att-göra-hemmagjord-pasta-utan-kavel-guide. Enjoy!
 
 
Börja att mäta upp mjöl och ägg efter hur många personer som ska äta pastan. Jag gjorde två portioner pasta, vilket innebär 200 gram mjöl och 2 ägg. Samt 2 små nypor salt. Gör en vulkan av mjölet, med en grop på toppen, vari äggen knäcks. Salta på äggen, och ta sedan en gaffel och börja försiktigt vispa ihop äggen, samtidigt som du tar in mer och mer mjöl från gropens kanter. När du fått till en relativt degig deg, lägg då gaffeln åt sidan och börja knåda degen för hand. Knåda i cirka 10-15 minuter.
 
 
När degen knådats tillräckligt länge, plasta då in den i plastfolie och lägg att vila i 20-40 minuter i rumstemperatur. Det är viktigt att degen får vila eftersom det gör den mer elastisk och lättare att kavla ut.
 
 
Ta fram din valda kavel för dagen (självklart fungerar en hederlig gammal träkavel, men vill man utmana sig själv så letar man upp en flaska av valfritt slag). Mjöla bakbordet lätt och börja kavla. Vänd och snurra degen efterhand, för att se till att den inte fastnar i bordet. Kavla så tunt du kan - helst så tunt som 1 millimeter.
 
 
Rulla sedan ihop degen från nederkanten till mitten, och från överkanten till mitten.
 
 
Skär degen i den tjocklek som motsvarar den pasta du vill göra. Italienska standardmått säger: Tagliolini 2-3 mm breda, Tagliatelle 5-7 mm breda och Pappardelle 1,5-2 cm breda. Idag gjorde jag det sistnämnda. Stick sedan in kniven under degen så ska du se att din pasta rullar ut sig själv när du lyfter kniven i luften. Som magi.
 
 
Lägg pastan i en hög och beundra ditt verk. Färsk pasta ska ätas direkt, så jag rekommenderar att sätta igång med såsen och sätta på en kastrull kokande vatten så snart du är klar. Glöm inte att salta vattnet - det är enda tillfället du får att sätta smak på din pasta.
 
Buon lavoro e buon appetito!

Kommentarer
Postat av: Tinas Skåpmat

Nu blev jag ju faktiskt inspirerad!... och det lät ju inte så svårt, kanske man skulle våga sig på att göra egen pasta någon gång. Jag har heller pastamaskin, och tror som dig att nöden har ingen lag att man få göra det bästa av det då! Ha en skön resa!

Svar: Vad roligt att jag lyckades inspirera dig! Att göra egen pasta är faktiskt mycket lättare än vad folk generellt tror. Det handlar bara om att våga testa. Jag menar två ingredienser - vad kan egentligen gå fel! ;) Om du testar får du berätta hur det går! Tack för önskningen om en trevlig resa, ha själv en fin helg! :)
Louise Laurenius

2014-04-04 @ 13:37:29
URL: http://tinaz.blogg.se
Postat av: Julia

Wow! Det lät faktiskt inte alltför svårt. Måste testa någon gång! Vet du något om hur man tillverkar fullkornspasta?

2014-04-21 @ 20:04:52
URL: http://juliaoflund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0