Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria frallor med linfrön

Jag är inte glutenallergiker. Men trots detta tror jag inte det är bra att äta för mycket mat som innehåller gluten eftersom det innebär en belastning för tarmen och många gånger ändå bara är tomma kalorier. Gluten är ett samlingsnamn för proteiner som finns i sädesslagen vete, råg och korn och det är just gluten som binder degen när du bakar - därför har det länge varit viktigt för att kunna skapa bröd och kakor. Men i samband med att fler i vårt samhälle blivit glutenintoleranta har det också uppstått fler och fler uppfinningsrika metoder för att skapa bröd utan gluten. Och tur är väl det, för de glutenfria alternativ som funnits tidigare, har varit rätt bleka. Och dyra.
 
Igår gav jag mig på att baka egna glutenfria frallor. Jag utgick från ett recept, men ändrade det utefter vad jag hade för varor i skafferiet. Jag har nu förstått att en glutenfri deg är mer en glutenfri smet. Eftersom glutenfritt mjöl inte binder vätskan lika bra, blir det rätt kletigt. Jag tror jag tillsatte minst dubbelt så mycket mjöl som i ursprungsreceptet för att få degen någorlunda arbetssam, men jag ska ärligt säga att jag var på väg att ge upp många gånger. En eloge till alla bagare som gett sig på det här med att baka glutenfritt, det är en konst. Som bindningsmedel istället för gluten, använde jag mig av linfrön blötlagda i kokt vatten. När linfrön (eller psylliumfrön) kommer i kontakt med vatten, och får ligga och gotta till sig en stund, blir de nämligen till en gelé vars egenskaper kan liknas vid gluten.
 
 
Det blev frallor av degen smeten till slut, och det blev till och med väldigt goda. Jag valde dessutom att go all in när det kom till pålägg, så jag gjorde hummus med tahini och groddar till den ena, och en fetaoströra med jordgubbar till den andra. Om inte det är två lyxmackor, så vet jag inte vad...
 
Glutenfria frallor med linfrön (10-12 stycken)
2 dl kokande vatten
1 dl linfrön
8 dl rismjöl
1 dl potatismjöl
1 ½ dl kikärtsmjöl
1 ½ msk psylliumfrön
1 tsk salt
1 tsk brödkryddor
50 g jäst
4 dl kallt vatten
½ dl solrosolja
½ dl ljus sirap
Linfrön till topping
 
1.
Lägg linfröna i blöt i det kokande vattnet och låt dem svälla i 10-15 minuter. 
 
2.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda jästen med de blöta ingredienserna. Häll degvätskan över de torra ingredienserna och tillsätt linfröna. Arbeta degen i ett par minuter.
 
3.
Häll ut (rikligt med) rismjöl på en arbetsbänk och häll ut degen. Dela den i två rullar och dela varje rulle i 6 delar. Doppa snittytan i linfrön och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i 30 minuter.
 
4. 
Sätt ugnen på 250 grader och grädda frallorna i ca 15-20 minuter tills de fått fin färg.
 
 
Hummus
½ burk kikärtor
½ citron, cest och saft
1 ½ tsk tahini (sesampasta)
Salt&peppar
 
Mixa allt. Lägg på mackan. Toppa med balsamicocrème och groddar.
 
Fetaoströra
En bit fetaost
Några strån gräslök
½ tsk olivolja 
Salt&peppar
 
Mixa allt. Lägg på mackan. Toppa med skivade jordgubbar och svartpeppar.

Kommentarer
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Åh gud vad gott!!

Svar: Supersmarrigt! :)
Louise Laurenius

2014-02-12 @ 11:15:40
URL: http://lisascupcakery.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0