Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pannacotta på Crème Fraîche

Som den foodie jag är så förekommer det ofta kvällar då jag fastnar framför olika youtube-kanaler, instagramkonton och bloggar - alla dedikerade till mat - för att få inspiration till saker jag själv skulle vilja prova på i köket. En utmaning för mig är, att så ofta det går, försöka hitta nyttiga (läs: nyttigare) alternativ till många klassiska rätter. Det går oftast, bara man använder sin fantasi och kunskap. Av denna anledning ställde jag mig klockan 22:30 igår i köket för att fixa ihop en modifierad pannacotta tänkt att äta till frukost idag, efter det att jag sett en kock på youtube göra den mer klassiska varianten. 
 
Pannacotta betyder kokt grädde på italienska, och med den vetskapen kan nog de flesta räkna ut att huvudingrediensen är just grädde. Om man nu inte går på en LCHF-diet så känns inte grädde som den optimala nyttiga starten på dagen, så en alternativprodukt var tvungen att hittas. Dessutom hade jag ingen grädde hemma, så jag fick rannsaka kylskåpet för att se vad jag hade för alternativ. Jag hittade en halv burk crème fraîche. Ja, ni läste rätt: crème fraîche! Jag har hittat det i en av mataffärerna här och döm min lycka när jag såg den bland mejerivarorna, det tillhör långt ifrån vanligheterna i Italien. Crème fraîche är ju också en gräddprodukt så jag tänkte att det borde funka. Och det gjorde det! Så imorse åt jag mer eller mindre efterrätt till frukost. Och kände mig inte det minsta skyldig för det. 
 
 
Pannacotta på Crème Fraîche (1 port)
1 dl crème fraîche (ej lättvarianten)
3/4 dl mjölk (jag använde mandelmjölk)
2 knivsuddar vaniljsocker
1 msk florsocker
½ gelatinblad (i min värld innebär detta en bit som är ca 10x7 cm)
 
1.
Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten ca 5 minuter
 
2.
Koka upp alla övriga ingredienser och låt det puttra på svag värme i cirka 3 minuter. Ta sedan bort från värmen.
 
3.
Krama ur vattnet från gelatinbladet och rör ner det i crème fraîche-blandningen. Rör runt så att det löser upp sig.
 
4.
Häll blandningen i en skål och sätt in i kylen minst 3-4 timmar, eller över natten. 
 
5.
När det är dags för servering:
För en kniv längs kanten på skålen så att pannacottan lossnar. Vänd den upp och ner på en tallrik. Servera på en spegel av gul kiwi (bara mixa kiwin med en stavmixer) och några granatäppelkärnor.
 
Buon colazione!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0