Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sesamflarn med gräslöksphiladelphia och tomater

Min middag igår! Den var så god. Jag bestämde mig för att experimentera i köket och det slutade med ett sesamflarn som jag toppade med philadelphia smaksatt med gräslök. Jag skivade även några tomater på toppen och strödde kapris och rivet citroncest över hela härligheten. Det blev så lyckat. Som ett mellanting av pizza och knäckebröd liksom. Toppingen går ju att variera precis efter tycke och smak - själv älskar jag gräslök. Alltså älskar. Det är den bästa kompromissen mellan gul lök och vitlök tycker jag, och går bra att äta rå utan att få varken kass andedräkt eller ont i magen.
 
 
Sesamflarn med gräslöksphiladelphia och tomater
(1 flarn)
25 gram rumstempererat smör
1 ½ dl grahamsmjöl + lite till utbakning
½ skalade sesamfrön
½ tsk salt
1 ägg
 
½ dl philadelphia
1 msk hackad gräslök
3-4 romanatomater
1-2 msk kapris
Citroncest
Salt&peppar
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader.
 
2.
Blanda tärnat smör med mjöl, sesamfrön och salt till en grynig massa. Tillsätt ägget och knåda ihop till en deg. Lägg i kylen i cirka 10 minuter. 
 
3.
Mjöla ett bakplåtspapper lite lätt och kavla ut degen till en cirka 3-4 millimeter tjock cirkel. Du behöver kanske även mjöla kavel och ovansida på flarnet om det är svårt att kavla. Nagga sedan botten och sätt in i ugnen i cirka 15 minuter. Ta ut och låt svalna och krispa till sig på ett galler.
 
4.
Blanda philadelphia med hackad gräslök och salt och peppar. Skiva tomaterna. Bred ut philadelphiaröran på flarnet och toppa med tomater, kapris och citroncest. Toppa med ytterligare salt och peppar, samt balsamicocrème om du vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0