Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Röbetsgalette med cashew- och hasselnötskräm

Mer eller mindre hela veckan har jag gått och tänkt på en galette som jag ville göra nu i helgen när jag har mer tid över. Så igår kväll när det äntligen var dags att ställa sig i köket, vad händer då? Jo, elen går i hela lägenheten. Det händer lite då och då och det enda man kan göra när det sker är att vänta tills det går att slå på huvudsäkringen igen. Det brukar ta några timmar. Så nej. Det blev ingen galette igår. Degen som jag hade gjort fick snällt vänta i kylen.
 
Idag när det vankades lunch var dock elen tillbaka, men när jag satte på ugnen såg jag att själva skärmen där jag normalt sätt kan avläsa ugnstemperaturen och klockslag var helt svart. Ugnen funkade, men när man inte har en aning om vilken temperatur den är på, då blir det rätt svårt att laga mat. I ren ilska bestämde jag mig dock för att ugnen inte skulle vinna över mig. Jag ville göra min galette som jag så länge väntat på att få göra. Så. Jag tog en chansing, gissade att jag hade satt ugnen på rätt temperatur, och började sedan kavla ut min deg. 
 
Det blev så bra!
 
 
Jag bestämde mig för svänga ihop en fyllning med rödbetor som redan var förkokta. Dessutom hade jag redan igår, när jag trodde att jag skulle laga min galette, lagt cashewnötter och hasselnötter i blöt för att kunna mixa dem till ett kross att blanda med ricotta till en kräm. Den krämen hade jag som bas till rödbetorna. Till huvudsmaksättare valde jag färsk rosmarin och honung som passar perfekt till rödbetor. Ojojoj, vad gott! Om ni ska välja ett recept att göra från Citroncest så är det detta!
 
 
Röbetsgalette med cashew- och hasselnötskräm
(1 galette, 2-3 port)
1 ½ dl vetemjöl
½ dl skalade sesamfrön
½ tsk salt
50 gram smör
2 msk grekisk yoghurt
2 tsk citronjuice
2 msk kallt vatten
 
1 dl cashewnötter, osaltade
½ dl skalade hasselnötter
½ dl ricotta
1-2 kvistar färsk rosmarin
3 förkokta rödbetor
Honung
Salt&peppar
 
1 ägg till pensling
 
1.
Börja med att göra degen. Blanda vetemjöl, sesamfrön och salt i en skål. Skär (det kylskåpskalla) smöret i tärningar och arbeta in i mjölblandningen tills det bildas smulor. Tillsätt sedan yoghurt, citronjuice och vatten och blanda snabbt ihop till en deg. Överarbeta inte den, det är ok om den fortfarande är lite kladdig, du kommer ändå tillsätta mjöl vid utbakningen. Plasta in degen i plastfolie och lägg i kylen minst en timme.
 
2.
Under tiden som degen är i kylen lägger du casewnötter och hasselnötter i blöt så att de mjukas upp.
 
3.
Mixa sedan nötterna med en stavmixer eller liknande till ett grovt kross. Tillsätt ricotta och finhackad rosmarin. Krydda med salt, peppar och honung.
 
4.
Sätt ugnen på 200 grader (tror jag...). Ta fram degen från kylen. Mjöla bakbordet rikligt och kavla ut degen till en cirkel cirka 30 cm i diameter. Kanterna får gärna var lite ojämna, det ger bara ett mer rustikt utseende. Lägg degen på bakplåtspapper på en plåt. 
 
5.
Bred ut nötkrämen i mitten av degen men lämna en kant på cirka 3-4 centimeter tom. Skär rödbetorna i skivor, cirka ½ cm breda, och täck krämen med dem. Toppa med lite ringlad honung och mer rosmarin. Vik in kanterna och överlappa dem lite medan de viker in dem. Pensla kanten med uppvispat ägg.
 
6.
Sätt in i ugnen i 30-40 minuter, tills kanterna blivit gyllene och degen är krispig. När det återstår cirka 10 minuter av gräddningen kan du toppa med lite extra sesamfrön om du vill. När galetten är klar, ringla över lite honung.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0