Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Svartkålspaj - den nya grönkålspajen

Jag var iväg på ett möte igår med JCC (Junior Chamber Club), en förening här i Milano för oss unga svenskar. Vi håller på att planera en julfest om några veckor och jag är involverad i matlagningen. Vi pratade massa svensk julmat och när jag gick därifrån så var jag så himla sugen på grönkålspaj så idag satte jag till verket. Eller nästan i alla fall. Problemet är att det inte går att hitta grönkål i affärerna här. Jag vet inte ens om det finns i Italien. Prova att söka på grönkål på Wikipedia så ska ni få se att det inte ens finns någon italiensk översättning. Vad som däremot finns är svartkål, även kallad Toscansk kål och med det namnet kan ni ju förstå att den är mer frekvent förekommande i det italienska köket. Så min grönkålspaj bytte helt enkelt färg och nu ska jag lobba för att det blir den nya innepajen julen 2015. Vad tror ni, kommer jag att lyckas? Ni kan väl laga den här pajen och säga vad ni tycker? Själv tycker jag den blev en riktig tiopoängare! Ett extra stort tack till Emelie som har försett mig med Västerbottenost - det hade inte blivit lika bra utan den!
 
 
Pajskal
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 nypa salt
125 g kallt smör
2 msk kallt vatten
 
Pajfyllning
500 g svartkål
1 gul lök
1 msk olivolja
Salt/peppar
 
Äggstanning
3 ägg
3 dl mjölk
2 ½ dl riven Västerbottenost
Salt/peppar
 
Topping
1 dl valnötter
 
1.
Börja med pajskalet. Blanda mjölsorterna och saltet. Dela smöret i kuber och nyp snabbt ihop med smöret. Blanda ner vattnet och forma till en deg. Tryck ut i en springform, 24-26 cm i diameter. Ställ i kylen i 30 minuter.
 
2.
Koka upp vatten. Salta lite. Skölj och ansa kålen. Förväll den i det kokande vattnet, cirka 3 minuter. Häll av och kyl ner med kallt vatten. Tryck sedan ut så mycket vatten som möjligt. Grovhacka kålen.
 
3.
Skiva löken i halvmånar. Stek den mjuk i olivolja. Tillsätt den hackade svartkålen och låt steka med cirka 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.
 
4.
Sätt ugnen på 200 grader. Nagga pajskalet. Förgrädda i 10 minuter.
 
5.
Blanda ägg med mjölk och riven Västerbottenost. Smaka av med salt och peppar. 
 
6.
Häll ner lök och svartkål i det förgräddade skalet. Häll över äggstanningen. Toppa med valnötter. Sätt in i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Ta ut och låt sedan stå en liten stund så att allt sätter sig innan du skär upp den.
 
 

Kommentarer
Postat av: Noriz

Gud vad gott med kålpaj! Ska prova i helgen. Din blogg är otroligt inspirerande Loiz!

Svar: Noriz, jag saknar dig! Ja, gör kålpaj, supergott! <3
Louise Laurenius

2015-12-04 @ 22:31:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0