Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Porcinifylld ravioli med enkel tomatsås

Jag är rädd att jag har tappat er, mina fina läsare, för här har det minsann ekat tomt i drygt två månader. Jag tappade helt enkelt lusten till matlagning i slutet av förra året, och utan lust är man inte särskilt kreativ. Så istället för att uppdatera er varje gång jag lagade en sallad till middag så lade jag helt enkelt Citroncest på is. Men nu så. Nytt år, ny inställning, och ny lust till matlagning. Jag har beslutat mig för att börja året med en socker-detox. Inget godis, inga kakor, inget socker i kaffet. Jag har även strykt mina nötter och mitt älskade jordnötssmör från det dagliga intaget, för även om det är nyttiga fetter, så måste jag lära mig att det inte går att trycka flera nävar nötter om dagen - det finns en gräns. Och för att distrahera hjärnan från att tänka på socker så måste jag äta mer stabilt, därav ny matlagningslust. Där har ni historian, nu kör vi årets första recept.
 
 
Porcinifylld ravioli med enkel tomatsås
(2 port)
 
200 gram mjöl
2 ägg
1 nypa salt
 
70 gram torkad porcini
3-4 msk ricotta
5 basilikablad
Salt/peppar
 
1 gul lök
1 vitlök
20 körsbärstomater
1 dl vatten från den torkade porcinin
1 msk vitvinsvinäger
1 nypa socker
1 msk olivolja
 
Parmesan
 
1. 
Pastadeg: Lägg mjölet i en pyramid och gör en grop i mitten. Knäck äggen i gropen och inkorporera mjölet lite i taget med hjälp av en gaffel. När ägg och mjöl blandats någorlunda, lägg ner gaffeln och knåda ihop degen med händerna. Plasta in degen och lägg i kylen minst en timme, men gärna längre. Tips: gör degen direkt på morgonen så är den redo till middagen.
 
2.
Porcinifyllning: Lägg porcinin i blöt i cirka 2 dl vatten. Låt stå minst en timme. Krama sedan ut vattnet från svampen (obs: spara vattnet), och lägg i en mixer tillsammans med ricotta, basilika och salt&peppar. Mixa till en slät massa. 
 
3.
Ravioli: Dela degen i fyra delar (endast för att göra det lättare för er själva) och kavla ut varje del så tunt som möjligt. Ta ut cirklar, cirka 10 cm i diameter. Lägg en dryg tesked fyllning i mitten av cirkeln, fukta kanterna med kallt vatten och toppa med en annan cirkel. Pressa ut luften och försegla kanterna genom att trycka med en gaffel. Lägg dem att torka på en skärbräda halvtäckt med polenta eller ströbröd så att de inte fastnar. Koka sedan i saltat vatten i cirka 2-3 minuter. Raviolin är klar när de flyter upp till ytan.
 
4.
Tomatsås: Grovhacka den gula löken, skala vitlöken men hacka den inte. Stek  lök och vitlök i olivolja tills den blivit något mjukare. Dela körsbärstomaterna i två delar och lägg ner i stekpannan tillsammans med löken. Låt steka mjuk i cirka 5 minuter. Lägg till 1 dl av vattnet som porcinin svält i (fyllt med smak, mums). Låt koka ner. Mosa sedan tomaterna med en gaffel, tillsätt vitvinsvinäger, och låt koka lite till. Krydda med salt, peppar, en nypa salt och eventuellt en nypa oregano. 
 
5. 
Servering: Lägg tomatsåsen i botten på en djup tallrik. Toppa med raviolin och servera med riven parmesan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0