Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Den fluffigaste av fluffiga omeletter

Bondomelett, ugnsomelett, fransk omelett, fritatta...
 
Det finns en mängs olika omeletter där ute, och även om det är en väldigt enkel måltid så är det många gånger ett konststycke att få till den där perfekta omeletten. Man brukar säga att man kan beömma en kocks skicklighet på hur han eller hon gör sin omelett, och det kanske är sant på sätt och vis - man måste ju bemästra grunderna innan man kan avancera. Den skickligaste omelettkreatören jag någonsin sett var vår kock på hotellet i Vietnam förra vintern. Han fixade till världens krämigaste sak på mindre än 30 sekunder, helt otroligt. 
 
Omeletten här nedan är dock min nya favorit. Det är den fluffigaste omelett jag någonsin sett, samtidigt som ytan blir kripsig och god av smör som adderas senare i stekningen. Testa detta tillvägagångssätt, jag lovar att ni inte blir besvikna.
 
 
Den fluffigaste av fluffiga omeletter
(1 port)
3 ägg
2 msk smör
Salt&peppar
 
1.
Knäck tre ägg i en bunke. Vispa dem superfluggifa med hjälp av en elvisp (ca 5 minuter).
 
2.
Värm en stekpanna över låg till medelhög värme. Häll i smeten i den torra stekpannan och lämnade den där i 4-5 minuter. OBS: rör inte smeten, bara häll i den och gå därifrån.
 
3.
När ytan börjar bubbla, lyft då försiktigt kanten på omeletten på några olika ställen och stoppa in några klickar smör. Detta kommer göra ytan krispig och god.
 
4.
Stäng av värmen och låt omeletten stå i några minuter innan servering. Ytan kommer fortfarande vara lös, medan botten är krispig.
 
5.
Servera med ost och skinka om du vill, och en stor sallad som tillbehör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0