Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Gnudi med tomatsås

Har ni någonsin hört talas om gnudi? Namnet kommer från nudi, det italienska ordet för naken och nakna är precis vad de är! Det är nämligen raviolifyllning som kokas utan själva pastan och således blir en sorts dumpling. Jättegott! Oftast tillsätter man ett ägg eller ströbröd för att få smeten att hålla ihop, men jag valde att inte göra det denna gång, och det gick jättebra ändå. Man måste bara se till att vara lite försiktig vid kokningen. Gnudi härstammar från Toscana och faktum är att första gången jag någonsin smakade gnudi satt jag tillsammans med en vän på en liten osteria bakom Piazza Santo Spirito i Florens. Jag kommer fortfarande ihåg den lunchen som topp 10 i livet. 
 
Oftast äter man gnudi med smält smör smaksatt med salvia, men denna gång valdre jag att göra tomatsås till, det funkar precis lika bra om ni frågar mig!
 
(En sak bara. I receptet använder jag mig av en stor mängd färsk spenat. Det är mycket billigare - och enklare - att hitta spenat som inte är babyspenat i Italien, så om ni ska göra detta hemma i Sverige skulle jag kanske använda mig av tinad fryst spenat istället. Ni behöver ca 2 dl tinad och urkramad spenat).
 
 
Gnudi med tomatsås
(2 port)
ca 600 g färsk spenat
125 g ricotta
½ dl riven parmesanost
1 krm riven muskotnöt
Salt/peppar
 
1.
Förväll spenaten i kokande saltat vatten i cirka 2 minuter, tills den blivit mjuk. Häll av i durkslag och låt svalna något. Pressa sedan ut så mycket vatten du bara kan. Ju torrare spenat desto bättre kommer gnudin hålla ihop.
 
2.
Hacka spenaten fint. Blanda sedan med övriga ingredienser till en smet, som egentligen liknar mer en deg. Är den för lös, tillsätt mer parmesan eller eventuellt lite ströbröd.
 
3.
Koka upp vatten och sänk sedan värmen så att det sjuder. Forma bollar (lite mindre än pingisbollar) av smeten och slöpp försiktigt ner dem i vattnet. Låt koka tills de flyter upp till ytan, cirka 3 minuter.
 
4.
Servera med den här tomatsåsen och massa parmesan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0