Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfri frukost: raw bovetegröt

Jag har hittat ett alternativ till min bananglass, som direkt har tagit sig upp på topplistan över mina favoritfrukostar. Det är raw (jag skriver raw, för rå låter så trist) bovetegröt - ett perfekt glutenfritt alternativ till havregrynsgröten, och minst lika gott - om inte godare! Lätt och snabbt är det att göra också, du lägger bara bovetekärnorna i böt över natten och sedan mixar du dem med en banan på morgonen. Klart! Snabbt va? 
 
 
Du kan variera bovetegröten som du vill. Smaksätta med olika kryddor. Blötlägga i olika vätska. Toppa med olika frukter och bär. Toppa med honung, jordnötssmör eller hemmagjord nyponsoppa. Oändliga möjligheter, vilket gör att du inte tröttnar. Super med andra ord!
 
Här kommer mitt grundrecept och ett tips på en riktigt smarrig topping.
 
 
Raw bovetegröt - grundrecept
(1 portion)
1 dl bovetekärnor
1 dl kokosmjölk
1 nypa vaniljpulver
½ banan
 
½ dl nyponsoppa
1-2 msk jordnötssmör
1 msk pumpakärnor
Blåbär eller banan
 
1.
Blanda bovetekärnor med kokosmjölk och vaniljpulver och ställ i kylen över natten.
 
2.
Häll de blötlagda bovetekärnorna i en mixer på morgonen tillsammans med den halva bananen. Mixa till en slät gröt.
 
3.
Lägg upp i skål, häll på nyponsoppa (gärna hemmagjord) och toppa med jordnötssmör (också gärna hemmagjort), pumpakärnor och den andra halvan av bananen eller annan frukt/bär - blåbär är jättegott!
 
Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0