Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

It's all about presentation! (glutenfria crêpes)

Det här med att man inte ska leka med maten kanske är ett okej uttryck när det kommer till små barn. Men när man är vuxen och har lite mer kontroll på sina rörelser, så tycker jag man ska leka med maten så mycket man kan! För det är ju då man blir som mest kreativ. Titta bara på vad som kan hända med maten, när leklusten faller på:
 
 
Hur mycker roligare är det inte att äta crêpes när de ser ut sådär? Som en glasstrut full av mumsigheter. Okej, självklart såg min crêpe inte ut sådär cirka två sekunder efter att jag hade tagit bilden och satte tänderna i den, men vi äter ju med ögonen först, så jag tycker det är värt ansträngningen. Crêpsen gjorde jag av rismjöl och majsmjöl, så de är glutenfria, och blev väldigt goda. Stek dem i en teflonpanna och i rikligt med smör, så blir de lättare att vända. Det här med att steka crêpes, eller pannkakor, är ju inte det mest stimulerande man kan spendera sin tid med, så jag har gjort ett litet recept till er så att ni bara behöver steka 4 stycken. Men är ni många, så går det självklart att dubbla, eller trippla, receptet.
 
Om ni vill lära er göra en avokadoros, som den jag har gjort på bilden, så kan ni kolla in den här videon.
 
 
Glutenfria crêpes
(4 stycken)
½ dl rismjöl
⅓ dl majsmjöl
2 dl valfri mjölk (jag använde sojamjölk)
1 ägg
1 nypa salt
Smör till stekning
 
1.
Blanda rismjöl, majsmjöl och salt i en bunke. Tillsätt hälften av mjölken och vispa ur klumparna. Tillsätt resten av mjölken och ägget. Vispa. Låt stå och svälla i cirka 20 minuter.
 
2.
Hetta upp smör i en varm panna. Stek en crêpe i taget, cirka ¾ dl smet per crêpe. Vispa smeten innan varje ny crêpes så att det inte uppstår klumpar.
 
3.
Om du vill servera som jag gör, så viker du bara in kanterna för att skapa en konform. Sedan lägger du spenat ovanför konen och toppar med laxsnurror, en avokadoros, fetaost, hallon (låter kanske märkligt, men det är supergott till) och pumpakärnor. För extra effekt kan du ringla lite balsamicocrème över struten.
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0