Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zucchininudlar med rostad röd paprikasås, getost och avokado

Eftersom pastasåser går att variera i oändlighet kommer här ett till recept. Denna gången valde jag att rosta röd paprika i ugnen tillsammans med silverlök och vitlök. Sedan mixade jag allt och tillsatte kryddor. Lätt som en plätt och kräver inte mer jobb än själva jobbet att vänta på att paprikan ska bli klar. Jag serverade min sås till en blandning av glutenfria ris- och kålnudlar, samt zucchininudlar. Och så toppade jag med getost och avokado för att bli extra mätt efter dagens löptur. Hoppas ni gillar, det gjorde jag!
 
 
Zucchininudlar med rostad röd paprikasås, getost och avokado
(2 portioner)
2 stora röda paprikor
1 silverlök (eller ta den löken ni har hemma)
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 tsk honung
1 tsk soja
Sriracha efter smak (eller tabasco)
Salt och peppar
 
2 zucchini
80 g spaghetti (glutenfri eller inte - välj själv)
1 avokado
50 g getost
 
1.
Sätt ugnen på 225 grader.
 
2.
Skala lök och vitlök. Dela löken i halvmånar. Krossa vitlöken med knivbladet. Lägg på en plåt tillsammans med paprikorna. Ringla över olivolja, salta och peppra. Gnid in alla grönsaker i oljan. Sätt in i ugn i ca 45-60 minuter. Vänd paprikorna var 15 minut ungefär så att de blir jämt rostade.
 
3.
Koka upp pastavatten. Salta. Strimla zucchinin eller använd en spiralizer.
 
4.
Ta ut paprikorna, lägg dem i en plastbunke och täck med plastfilm. Låt dem ligga där och svalna i cirka 10 minuter - plasten och ångan gör att de blir lättare att skala.
 
5.
Koka spaghettin. Tillsätt zucchinin när det återstår cirka 1 minut. Häll av i durkslag.
 
6.
Skala paprikorna och ta bort kärnorna. Mixa med lök, vitlök, honung, soja och srirachasås till en sås. Smaka av med salt och peppar.
 
7.
Blanda såsen med spaghettin och zucchininudlarna. Lägg upp i djup tallrik. Toppa med smulad getost och avokado. Om ni vill göra en avokadoblomma som jag har gjort på bilden, så kan ni kolla in mitt inlägg här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0