Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Banan- och jordnötsglass med ananasros

Kommer ni ihåg avokadorosen som jag gjorde här? Och här? Den gör ju vilken maträtt som helst extra fin. Men man behöver inte stanna vid avokado - det enda man behöver är en frukt eller grönsak som är någorlunda mjuk och böjlig. Så häromdagen då jag hade gjort min banan- och jordnötssmörsglass till frukost så valde jag att pimpa den med en ananasros. Det piggade verkligen upp på den annars väldigt gråa dagen. Om inte solen ger tropisk värme, så kan man i alla fall ta sig till varmare breddgrader via maten. Härligt.
 
 
Banan- och jordnötsglass med ananasros
(1 port)
2 frysta bananer i skivor
1-2 msk jordnötssmör
¼ liten ananas
Kokosflingor
Pumpafrön
 
1.
Mixa bananen med jordnötssmöret till en glassliknande konsistens.
 
2.
Skär bor skalet från annanasen. Skär av en fjärdedel längs med mittenstammen. Lägg delen med den platta sidan ner och skär många supertunna skivor. Dra ut skivorna från varandra så att de ligger lite omlott och snurra sedan in ena kanten mot den andra så att en blomma bilas. Här har jag länkat till en video som lättar visar vad jag försöker förklara.
 
3.
Toppa glassen med rosen, kokosflingor och pumpakärnor.
 
Aloha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0