Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Nyttig chokladmousse med avokado, dadlar och flingsalt

Jag vet, jag vet, jag vet. Orden nyttig och dessert är två ord som kanske inte går helt och hållet ihop. Det låter ju jättetråkigt med en nyttig efterrrätt - desserten ska ju vara toppen på hela middagen. Och när jag tänker nyttigt så tänker jag grönsaker, och ingen vill avsluta middagen med en tomat...
 
Men. Det är nu läge att tänka om. För en dessert kan vara både nyttig och alldeles, alldeles underbar. Låt mig introducera er för denna chokladmousse som är helt fri från raffinerat socker, grädde och gluten. Dessutom är den vegansk. Och extremt krämig. Och god. Och perfekt att äta alla dagar i veckan - det är ju det som är bra med nyttiga desserter! Varför ska man spara dem till helgen? Finns ingen anledning.
 
Och som titeln på detta inlägg avslöjar, så består den av avokado! Yes, that's right. Men ni får absolut inte avfärda denna chokladmousse innan ni testat den! Jag lovar att ni inte kommer att smaka avokadon. Däremot kommer ni få njuta av en chokladmousse som är full med nyttiga fetter. Kan ju inte bli bättre!
 
Receptet räcker till en gluspk singel eller ett mindre girigt par... 
 
Nyttig chokladmousse med avokado, dadlar och flingsalt
(1-2 portioner)
1 avokado
1 medjool dadel
½ dl kakao, gärna osötad
2 tsk flytande honung
½ dl kokosmjölk
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
 
Flingsalt
Bär
Nötter
 
1.
Dela avokado och dadeln i grova bitar. Mix slät i en blender/matberedare.
 
2.
Addera kakao, honung, kokosmjölk, vaniljsocker och salt. Mixa tills moussen blivit slät och glansig.
 
3.
Häll upp i skål/skålar. Ställ in i kylen i 20 minuter cirka (det går att äta direkt, men jag föredrar en stund i kylen). 
 
4.
Toppa med flingsalt innan servering. Och valfria bär och nötter. 
 
Happy Monday!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0