Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfritt sesamflarn med parmesan, toppat med rödbetshummus, stekta zucchiniblommor och avokado

Jag älskar det här sesamflarnet! Det blir perfekt krispigt, nästan som knäckebröd, och så smakar det så gott då sesamfröna och parmesanen skapar symfoni tillsammans. Snabbt att göra går det också - 30 minuter är allt som krävs från det att du blandar ihop ingredienserna tills det att du tar ut det färdiggräddade flarnet ur ugnen! Slå det om ni kan! Jag har följt exakt samma recept som jag tidigare har publicerat, här kan ni kolla in det om ni vill ha ytterligare ett förslag på topping som passar.
 
På tal om topping, så gick jag lite bananas. Men jag hittade så himla fina zucchiniblommor i affären häromdagen så jag ville använda mig av dem. Och så hade jag rödbetshummus kvar i kylen. Och så behövde jag tömma mitt frysfack, så edamamebönorna fick också vara med. Och så har jag ju gjort rostade cashewnötter, som självklart måste användas upp. Ni förstår grejen. Överfyllt med smarrigheter...
 
 
Glutenfritt sesamflarn med parmesan, toppat med rödbetshummus, stekta zucchiniblommor och avokado
(1 flarn)
20 g smör
1 dl sesamfrön
½ dl kikärtsmjöl (eller annat glutenfritt alternativ)
1 tsk fiberhusk
En nypa salt
½ ägg
1-2 msk riven parmesan
 
Toppingförslag
½ avokado 
Spenat
Zucchiniblommor
Rosépeppar
Rostade cashewnötter
Edamamebönor
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader.
 
2.
Blanda tärnat smör med sesamfrön, kikärtsmölj, fiberhusk och salt till en grynig massa. Tillsätt det halva ägget och knåda ihop till en deg. Lägg i kylen i cirka 10 minuter. 
 
3.
Tryck ut degen med fingrarna på ett bakplåtspapper (det är lättare om du lägger ett bakplåtspapper även ovanpå smeten så klibbar den inte fast på händerna). Riv parmesan över flarnet. Grädda i cirka 15 minuter - ta ut när parmesanen smält och kanterna på flarnet blivit gyllene.
 
4.
Toppa med sådant du tycker om - oändliga möjligheter! Om du vill veta hur jag gjorde rödbetshummusen, så kolla här. Om du vill veta hur du gör en avokadoros så kolla här. Resten är rätt straight forward - zucchiniblommorna stekte jag bara i olja och salt efter att jag tagit bort pistillen. 
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0