Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Frittata med gurkmeja, lök och sparris

Nu vet jag att helgen väntar runt hörnet, men jag vill ändå dela med mig av ett perfekt vardagsrecept - nämligen på frittata. Det har kommit att bli en av mina favoriträtter att förbereda, för även vi som matbloggar blir trötta på att stå i köket, och då är det optimalt att ha en frittata i kylen som bara behöver skäras upp - den är nämligen lika god att äta kall (kanske till och med godare) som varm. 
 
I det här receptet gjorde jag bara en "liten" frittata på fem ägg, vilket passar bra till två personer. Men om jag skulle vilja göra livet enklare för mig själv, skulle jag lägga till några ägg, och göra frittatan betydligt större på en och samma gång, så är hela veckans #mealprep klar. Hur bra?
 
Denna gång hade jag sparris hemma som jag toppade min frittata med för att göra den snyggare, matigare och godare. En annan idé är att lägga i broccoli i frittatan - det hittar ni ett recept på här. Gemensamt för både sparrisfrittatan och broccolifrittatan är att jag har gurkmeja i smeten. Inget måste, men det tar resultatet till nya höjder.
 
Trevlig helg kompisar!
 
 
Frittata med gurkmeja, lök och sparris
(1 frittata, 2 portioner)
5 ägg
2 tsk gurkmeja
½ tsk paprikapulver
1 tsk bakpulver
Salt & peppar
1 tsk olivolja
½ gul lök
5-6 sparrisar
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper i en rektangulär form, ca 10x25 cm.
 
2.
Knäck äggen i en bunke och vispa ihop med gurkmeja, paprikapulver, bakpulver, salt och peppar.
 
3.
 
Skär löken i båtar och stek mjuk i olivolja. Vänd ner i äggen, och häll sedan ner i formen.
 
4.
Toppa med sparrisen (ta bort den träiga delen längst ner).
 
5.
Baka i ugnen tills äggen stelnat, cirka 25-30 minuter.
 
Servera med vad du vill! I mitt fall guacamole och morötter - det behöver inte vara fancy för att vara gott och mättande!

Kommentarer
Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

OMNOMNOM, älskar frittata!

Svar: Jag med! Så himla gott! :)
Louise Laurenius

2017-04-21 @ 14:19:36
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0