Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ljummen sallad med ugnsbakad pumpa, avokado och tahinisås

Ibland frågar jag mig själv varför jag inte köper vissa ingredienser oftare. Som pumpa till exempel. Det är faktiskt sällan jag spontanköper en pumpa, men när jag väl gör det, inser jag hur gott det är. Varje gång. Och en pumpa kan ju användas till så många saker. Soppa. Pumpapaj. Puré. Ugnsrostad... Idag fick den agera utfyllnad i min ljumna sallad, tillsammans med dess pumpakärnor som jag saltrostade i ugnen tills de blev sådär superkrispiga. Mums! 
 
Det krävs så lite för att något ska bli så gott! Avsluta med att ringla över en tahinisås över din sallad, och jag lovar att du kommer njuta av varje tugga. 
 
 
Ljummen sallad med ugnsbakad pumpa, avokado och tahinisås
(1 portion)
400 g pumpa + kärnor
1 msk olivolja
Malen ingefära/kanel/muskotnöt
Salt & peppar 
 
150 g isbergssallad
2 tsk fänkålsfrön
1 tsk olivolja
Örtsalt
 
2 msk tahini
1 msk olivolja
Några droppar var av sesamolja, Tabasco & Worcestershiresås
Salt & peppar
 
½ avokado
2-3 tomater
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader.
 
2.
Gröp ur kärnorna från pumpan och spara tills senare. Dela pumpan i 2 cm tjocka skivor (du behöver inte skala den om skalet inte är så grovt - det blir mjukt i ugnen). Lägg på plåt, krydda med ingefära, kanel, muskotnöt, salt och peppar. Ringla över olivolja.
 
3.
Lägg pumpakärnorna på en annan plåt. Ringla över olivolja och salta rikligt. Sätt in pumpa och pumpakärnor i ugnen. Kärnorna är klara på cirka 20-25 minuter. Ta då ut dem, och höj värmen på ugnen till 200 grader. Låt pumpan gå klart i ytterligare 10-15 minuter (tills den är mjuk).
 
4.
Skiva salladen. Stek den mjuk i olivolja tillsammans med fänkålsfrön och örtsalt.
 
5.
Blanda alla ingredienser till tahinisåsen. Skiva avokadon och tomaterna.
 
6.
Lägg salladen på en tallrik. Toppa med pumpa och skivad avokado och tomater. Ringla över tahinisås och avsluta med pumpakärnorna.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0