Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Matcha-chiapudding med en perfekt mogen mango!

Denna morgon började på bästa vis. Varför? För att jag skar upp en perfekt mogen mango! Det är verkligen de små sakerna i livet som räknas. Mangon var så mjuk och söt, och tog mig direkt tillbaka till Vietnam där jag var för några år sedan, och drack söta mangodrinkar vid poolen varje dag... 
 
Jag gjorde en ros av min mango, som fick toppa dagens chiapudding som jag dagen till ära hade smaksatt med grönt matchapulver. Matcha är ett koncentrat av grönt te - det vill säga teblad som är nermalda till ett fint pulver - och det har använts i den japanska tekulturen i flera hundratals år. På senare tid har det blivit väldigt trendigt att använda matcha på många olika vis i västvärlden, inte bara i te, utan även i brownies, muffins, wokgrytor, soppor - eller som i mitt fall: i chiapuddingen. Dock ska man vara försiktig att överanvända matcha då det innehåller tre gånger så mycket koffein än en vanlig kopp te. Vi vill ju inte ha en massa stirriga människor springandes omkring på gatorna...
 
 
Matcha-chiapudding med en perfekt mogen mango!
(2 portioner)
1 ½ dl kokosmjölk
1 ½ dl valfri mjölk (cashew, mandel, soja...)
4 msk chiafrön
½ tsk matchapulver
 
1 banan
1 mango
1 passionsfrukt
Rostade kokoflakes
 
1.
Blanda kokosmjölk, mjölk, chiafrön och matchpulver i en burk och ställ in i kylen över natten.
 
2.
Mosa bananen och fördela i två skålar. Toppa med chiapuddingen.
 
3.
 
4.
Avsluta med rostade kokosflakes och passionsfrukt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0