Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ugnsbakad lax med avocado fries, broccolipuré och pocherat ägg

Jag har uppfunnit världens bästa avocado fries! Det är sant. Världens godaste. Och nej, jag tar inte åt mig äran att ha uppfunnit grejen med att göra fries av avokado - men att göra dem glutenfria, crunch-iga, fulla av smak och täckta med sesamfrön - den äran får ni faktiskt ge mig...
 
Egentligen hade jag bara velat äta en massa avocado fires till lunch, men det kändes samtidigt lite torftigt, så de fick istället agera tillbehör till min ugnsbakade lax, broccolipuré (med tahini!) och pocherade ägg. Vilken pang-lunch alltså! Tänk vad bra några enkla ingredienser kan fungera tillsammans, om man bara lägger ner lite kärlek i matlagningen. 
 
 
Ugnsbakad lax med avocado fries, broccolipuré och pocherat ägg
(2 portioner)
2 laxfiléer à 125-150 g
2 tsk olivolja
Salt, peppar & paprikapulver
 
1 avokado (mogen, men fast)
3 msk Maizenamjöl
1 ägg
4 msk sesamfrön
Salt, peppar & paprikapulver
 
1 broccolihuvud, ca 500 g
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk tahini
Några droppar var av citronsaft, sesamolja & Tabasco
Salt & peppar
 
2 ägg, rumstempererade
Vatten + riktligt med salt
2-4 msk pistagepesto
 
1.
Börja med din avocado fries. Sätt ugnen på 200 grader. Häll Maizena på en tallrik, ett uppvispat ägg på en annan tallrik, och avslutningsvis sesamfrön på en tredje tallrik. Krydda Maizena och ägg med salt, peppar och paprikapulver. Dela avokadon och ta bort skal och kärna. Dela sedan varje halva i 4-6 fries. Vänd dem först i Maizena, sedan i ägg och sist i sesamfrön och lägg sedan på en plåt med bakplåtspapper. Baka i ugn i cirka 15 minuter, tills sesamfröna blivit gyllene - vänd efter halva tiden. 
 
Maizenan är viktig här. Det är framförallt den som gör slutresultatet krispigt - nästan overkligt för att vara en avokado.
 
2.
Sänk värmen till 175 grader. Krydda laxfiléerna med salt, peppar och paprikapulver. Ringla över lite olivolja. Sätt in i ugnen och baka i 15-20 minuter.
 
3.
Koka upp vatten och grönsaksbuljong i en kastrull. Dela broccolin i mindre buketter och koka mjuk i buljongen. Häll av vattnet och mixa broccolin slät med en stavmixer. Vänd ner tahini, citronsaft, sesamolja och Tabasco. Smaka av med salt och peppar. 
 
4.
Koka upp rikligt med vatten i en stor kastrull. Salta rikligt. Knäck äggen i varsin skål. Sänk temperaturen på vattnet så att det bara precis sjuder. Häll ner äggen och låt sjuda i 3 minuter. Ta upp med en hålslev och lägg i kallt vatten för att stoppa tillagningen.
 
5.
Lägg upp broccolipuré, pistagepesto (jag hade rester - du kan strunta i det om du vill), lax, pocherat ägg och avocado fries på en tallrik. Dekorera med granatäppelkärnor och ett blad persilja.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0