Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Hemmagjorda glutenfria ravioli, fyllda med ricotta, porcini och vaktelägg

När jag gjorde mina glutenfria potstickers häromdagen, fick jag för mig att den där degen antagligen också skulle kunna fungera som en glutenfri pastadeg, med lite modifikationer. Så med utgångspunkt från det receptet, bestämde jag mig idag för att göra en version av den godaste pasta jag någonsin komponerat i denna lya. Nämligen den här raviolin med ricotta, porcini och vaktelägg. Men denna gång alltså i glutenfri version. 
 
Resultatet? Oh My God. Mamma Mia. Dio Santo. Herre Jesus. Det var så gott att jag blev religiös den heliga stund jag hade då jag åt upp min portion. Så jädrans gott. Jag älskar porcini. Jag älskar ricotta. Och jag älskar att jag kan köpa 15 vaktelägg för mindre än 2 euro i Milano. Ibland är det här landet himmelriket. 
 
Lova mig att göra den här pastan i helgen! Okej? Och om ni inte vill göra en glutenfri pastadeg, så följer ni bara ursprungsreceptet som jag länkat till här ovan. Bra! Hör av er när ni har lagat, för jag vill veta om ni också blev religiösa...
 
 
Hemmagjorda glutenfria ravioli fyllda med ricotta, porcini och vaktelägg
(8 stycken - 2 portioner)
½ dl bovetemjöl
½ dl majsmjöl
½ dl rismjöl
1 tsk fiberhusk
1 ½ tsk pofiber
1 nypa salt
110 ml vatten
 
5-10 g torkad porcini
4 msk ricotta
½ citron, skalet
1-2 msk porcinivatten
Salt & peppar
 
8 vaktelägg
 
50 g smör
4-5 salviablad
Färskriven parmesan
 
1.
Börja med att lägga den torkade porcinin i blöt - den ska ligga i blöt i minst 2 timmar.
 
2.
Blanda ihop alla torra ingredienser till pastadegen i en bunke. Koka upp vattnet och häll ner. Rör om med en slev, ta sedan över med händerna och knåda ihop allt till en homogen deg. Plasta in och låt vila i kylen, minst 30 minuter, men det går bra att förbereda detta långt innan.
 
3. 
Finhacka porcinin och blanda med ricotta, salt och peppar. Smaksätt med vattnet som porcinin svält i (= fullt av smak).
 
4.
Dela pastadegen i 16 bitar. Kavla ut rundlar av varje bit, på rikligt mjölat bakbord. Lägg 1-2 tsk av ricottablandningen i mitten på en pastaplatta. Gör en liten håla i mitten. Separera vakteläggets gula från dess vita, och lägg ner gulan i hålan. Fukta kanten på raviolon och toppa med en annan pastaplatta. Se till att trycka ut all luft. Tryck ihop kanterna med en gaffel.
 
5.
Koka raviolin i saltat vatten i 2-3 minuter. De är klara när de flyter upp till ytan.
 
6.
Smält smör i en kastrull tillsammans med salvia.
 
7.
Servera raviolin i en djup tallrik, toppa med salviasmör och färskriven parmesan.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0