Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Frittata-burgare i sötpotatisbröd med tapenade, torkade tomater och avokado

Idag har jag möjligen konstruerat den optimala vego-burgaren. Well, optimal i smaker, sen att den är i princip omöjlig att äta med händerna, gör att den kanske inte uppfyller hamburgarens alla krav. Men ändå, ni fattar. Det här är magi på en tallrik.
 
Jag tog egentligen bara vad som fanns hemma. Det vill säga, själva burgaren är en bit av min frittata som jag gjorde häromdagen (eller helt, ärligt, som jag gjorde ytterligare en sats av igår, eftersom den är så sinnessjukt god, och perfekt att preppa). Tapenaden blev över från gårdagen då jag gjorde blomkålsbiff. Bröden gjorde jag av två skivor sötpotatis som jag snabbt bakade av i ugnen (men om ni har en brödrost, kan ni faktiskt tillaga dem även där). De bakade tomaterna gjorde jag för några dagar sedan. Två gånger om jag ska vara ärlig, då den första omgången blev kol. 
 
Grejen är, att är man bara lite påhittig så går det att förvandla ingredienserna i kylen till något magiskt. För det här var verkligen så gott. Och med nästan alla ingredienserna redan preppade, tar det inte lång tid heller. Fem av fem toasts från mig.
 
Och för er som undrar: nej, jag åt inte upp burgaren med händerna. Direkt efter jag tagit fotona fick jag demolera burgaren på en tallrik och äta upp med kniv och gaffel. Men det är vardag i en matbloggares liv...
 
 
Frittata-burgare i sötpotatisbröd med tapenade, torkade tomater och avokado
(2 portioner)
1 relativt stor sötpotatis - du ska få ut 4 skivor
2 bitar frittata - recept här
3 msk tapenade - recept här
1 näve ruccola
1 liten avokado
Torkade tomater - recept här (men jag hade ingen parmesan på denna gången)
1 tsk olivolja
Salt/peppar/paprikapulver
 
1.
Sätt ugnen på 225 grader. Skrubba sötpotatisen och skär sedan ut fyra skivor från mitten, cirka 1 cm tjocka. Får du inte ut fyra skivor, får du helt enkelt ta två sötptatisar. Skalkarna som blir över, delar du och bakar tillsammans med skivorna, så har du sötpotatis till en annan gång också. Win win. 
 
2.
Lägg sötpotatisskivorna på en plåt med bakplåtspapper, ringla över olivolja och krydda med salt, peppar och paprikapulver på båda sidor. Sätt in i ugnen och baka tills sötpotatisen blivit mjuk, men inte mosig. Vänd skivorna efter halva tiden - det tar cirka 25-30 minuter totalt.
 
3.
Lägg en sötpotatisskiva på en tallrik. Bred på tapenaden. Lägg på ruccola, följa av en skiva frittata. Skiva avokadon och lägg på. Toppa med ytterligare en skiva sötpotatis och avsluta med lite mer tapenade samt torkade tomater.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0