Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Frittata med broccoli, rödlök och gurkmeja

Är det inte otroligt hur ägg kan förvandlas till nästan vad som helst? Det måste ju vara världens bästa råvara - tack hönsen för att ni delar med er! Idag valde jag att använda hela sju ägg till min frittata, och tillsammans med broccoli och rödlök, har jag därför middagen klar till hela veckan. Mer eller mindre. Jag tror inte jag kommer tröttna heller, för denna frittata är så god - och dessutom är den nästan ännu godare kylskåpskall än direkt från ugnen. Perfekta rester med andra ord.
 
Jag valde att smaksätta frittatan med gurkmeja och paprikapulver, vilket också gjorde den extra gul. Dessutom hade jag också ungsbakat tomater till gårdagens Salade Niçoise, så de fick också vara med på tallriken. Annars skulle jag rekommendera er att servera frittatan till en sallad, kanske med fänkål, eller något annat smarrigt...
 
 
Frittata med broccoli, rödlök och gurkmeja
(1 frittata, 4-6 portioner)
7 ägg
500 g broccoli
½ rödlök
1 tsk olivolja
1 tsk gurkmeja
½ tsk paprikapulver
1 ½ bakpulver
Salt & peppar
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper i en form med löstagbara kanter, cirka 24-26 cm i diameter.
 
2.
Skär broccolin i mindre "träd" och koka i lättsaltat vatten i fem minuter.
 
3.
Skär rödlöken i båtar och stek mjuk i olivolja.
 
4.
Knäck äggen i en bunke och vispa ihop med gurkmeja, paprikapulver, bakpulver, salt och peppar.
 
5.
Vänd ner broccolin och rödlöken i äggen, och häll sedan ner i formen.
 
6.
Baka i ugnen tills äggen stelnat, cirka 25-30 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0