Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatiscurry med garam masala och gurkmeja

Varje gång jag bestämmer mig för att göra en maträtt, som jag kan servera basmatiris till, blir jag sjukt exalterad. Jag älskar ris mer än livet själv. Jag har insett det nu. Jag vill inte ta bort för mycket fokus från sötpotatiscurryn som jag gjorde idag, men låt mig bara säga: Ris, amen to you!
 
Nu när min lilla bön till risets storhet är över, kan vi fokusera på denna sötpotatiscurry jag gjorde idag. Jag använde inte curry i min curry. Det vill säga, jag använde inte den krydda vi normalt sätt känner till som curry. För ni vet väl att curry egentligen betyder kryddad sås, och att en curryblandning kan bestå av lite allt möjligt? I mitt fall av garam masala, gurkmeja, kanel och ingefära. Man tager vad man haver med andra ord. Jag gillar när man kan göra lite som man själv vill. Det är liksom lite så jag jobbar i köket...
 
Så, ta mitt recept och använd som inspo och gör sedan din grej av det hela. Om du vill. Eller så gör precis som jag - det går också bra! Hej svej.
 
 
Sötpotatiscurry med garam masala och gurkmeja (vegansk)
(2 portioner)
1 msk olivolja
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
½ msk garam masala
½ msk gurkmeja
1 tsk kanel, malen
1 tsk ingefära, malen
2 msk tomatpuré
1 medelstor sötpotatis
2 dl kokosmjölk
2 dl vatten
½ apelsin, juicen
1 dl ärtor
1 vårlök
1 näve koriander
Salt och peppar
 
Basmatiris till servering
 
1.
Värm upp olivolja i en gryta. Skiva purjolöken och finhacka vitlöken. Stek mjuk i olivoljan.
 
2.
Häll ner garam masala, gurkmeja, kanel, ingefära och tomatpuré i grytan och låt kryddorna rosta någon minut (det kommer bli väldigt torrt i grytan - men kryddorna måste rostas för att ge mer smak).
 
3.
Skär sötpotatisen i cuber och släng ner i grytan. Låt steka i 2-3 minuter innan du häller på kokosmjölk, vatten och apelsinjuice. Sätt på ett lock och låt grytan puttra i cirka 20 minuter - tills sötpotatisen är mjuk. 
 
4.
Släng ner ärtor, skivad vårlök och hackad koriander på slutet (spara lite av varje till toppingen). Smaka av med salt och peppar.
 
5.
Häll upp i skålar och servera med ris. Dekorera med återstående grönt.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Sweet potato curry with garam masala and turmeric (vegan)
(2 servings)
1 tablespoon olive oil
1 leek
1 garlic clove
½ tablespoon garam masala
½ tablespoon turmeric
1 teaspoon grounded cinnamon
1 teaspoon grounded ginger
2 tablespoons tomao paste
1 medium sized sweet potato 
2 dl coconut milk
2 dl water
½ orange, the juice
1 dl green peas
1 spring onion
1 handfull cilantro
Salt and pepper
 
Basmati rice for the serving
 
1.
Heat the olive oil in a pot. Slice the leek and finely chop the garlic. Fry them until soft.
 
2.
Add garam masala, turmeric, cinnamon, ginger and tomato paste into the pot. Let the spices toast a minute (the pot will get dry, but this is essential to get as much flavor as possible out of the spices).
 
3.
Cut the sweet potato in cubes, about 1x1 cm and add to the pot. Let them fry for 2-3 minutes before you add coconut milk, water and orange juice. Put on a lid and let the stew simmer for about 20 minutes - until the sweet potato has become soft. 
 
4.
Add green peas, slices spring onions and chopped cilantro in the end (save some of it for the topping).
 
5.
Divide into two bowls and serve with basmati rice. Decorate with the remaining greens.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0