Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Mina godaste (och finaste!) kanelbullar

Jag hade egentligen inte tänkt göra kanelbullar till Kanelbullens Dag i år. Och ska jag vara helt ärlig, så gjorde jag inte det heller. Men. Dagen efter, hade min kompis kille här i Milano, premiär på sin teaterföreställning som han har skrivit och regisserat - så istället för att ta med en blomma till honom, bakade jag kanelbullar. 
 
Nu blev det så, att jag lyckades skapa de godaste kanelbullarna jag någonsin gjort! Och finaste! Degen blev så himla fin och smidig, det var en ren fröjd att baka. Och så ska tilläggas att jag inte har någon bakmaskin, så jag knådade allt för hand - ger man degen kärlek, så blir också det slutgiltiga resultatet bra.
 
Jag penslar mina bullar med ägg innan de ska in i ugnen, och sedan en siraps- och vattenblandning direkt när de kommer ut. På så vis stängs vätskan in i bullen, och de förblir mjuka och goda. Sist toppar jag med kardemummasocker, mest för att jag tycker det blir finare och ger mer smak än pärlsocker - men ta det du själv föredrar.
 
 
Kanelbullar med kardemumma och extra mycket fyllning
(10-12 stycken)
25 g färsk jäst
2 dl mjölk
75 g smör
¾ dl strösocker
1 tsk malen kardemumma
¼ tsk salt
1 litet ägg
6-8 dl vetemjöl + lite till utbakningen 
 
Fyllning
100 g rumsvarmt smör
2 msk kanel
½ dl strösocker
 
1 ägg till pensling 
 
Topping
½ dl vatten
2 msk ljus sirap
1 tsk kardemumma
½ dl strösocker
 
1.
Smula jästen i en bunke. Värm upp mjölk och smör till fingervarmt i en kastrull. Slå över jästen och rör om så att jästen löser sig.
 
2.
Tillsätt strösocker, kardemumma, salt och ägg och rör om. Tillsätt därefter mjölet, lite i taget, samtidigt som maskinen arbetar. Du kanske inte behöver använda allt mjöl - när degen släpper från kanterna behöver du inte hälla i mer. Arbeta degen cirka 10 minuter så att den bli elastisk och fin.
 
3.
Låt jäsa under bakduk i 90 minuter.
 
4.
Sätt ut smöret till fyllningen så att det blir rumstempererat. Blanda sedan med kanel och socker.
 
5.
Kavla ut degen till en rektangel på ett mjölat bakbord. Bred över fyllningen och vik först in en tredjedel mot mitten, och sedan den andra tredjedelen ovanpå (treslag). Platta till och jämna ut, kavla eventuellt lite lätt ovanpå degen. Vad jag gör nu, är att dela degplattan på hälften och skär sedan remsor från kortsida till kortsida, istället för från långsida till långsida. Då får jag längre remsor, vilket ger större, godare och finare bullar.
 
6.
Snurra varje remsa två gånger runt långfinger och pekfinger, och avsluta sedan med att lägga över remsan över cirkeln som skapats och göm den under bullen. Här är en bra video som visar.
 
7.
Lägg på plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i 45 minuter.
 
8.
Sätt ugnen på 200 grader varmluft.
 
9.
Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och sätt in i ugenen tills de fått fin färg, cirka 10 minuter - håll koll!
 
10.
Banda vatten med ljus sirap i en skål. Blanda strösocker med malen kardemumma i en annan skål.
 
11.
Direkt när bullarna kommer ut från ugnen, penslar du dem med sirapsblandningen och strösslar över kardemumma- och sockerblandningen.
 
12.
Låt svalna på galler.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Swedish Cinnamon Buns
(10-12 buns)
25 g fresh yeast
200 ml milk
75 g butter
65 g caster sugar
1 teaspoon grounded cardamom
¼ teaspoon salt
1 small egg + 1 egg to brush the buns before the oven
360-480 grams of flour
 
Filling
100 g butter at room temperature
2 tablespoons cinnamon
45 grams caster sugar
 
Topping
50 ml water
2 tablespoon honey/agave/maple syrup
1 teaspoon cardamom
45 g caster sugar
 
1.
Crumble the yeast in a bowl. Heat up the milk with the butter in a sauce pan, until it reaches 37 degrees C. Pour it over the yeast and stir until the yeast is dissolved.
 
2.
Add caster sugar, cardamom, salt and 1 egg and stir. Then add the flour, little at a time, as you continuously stir to incorporate the flour (or use a baking machine). How much flour you need can vary - but when the dough does no longer stick to the bowl, you don’t have to add more flor. Now, work the dough quite roughly for about ten minutes, until it becomes elastic.
 
3.
Cover the bowl with a kitchen towel and let it rise for about 90 minutes in room temperature.
 
4.
When the butter to the filling is at room temperature, mix it with cinnamon and sugar and let sit at room temperature.
 
5.
Roll out the dough to a rectangular shape on a floured table. Spread the filling over the dough, then fold the lower part to the middle, followed by the upper part over what you just fold. Flatten it out with the rolling pin.
 
6.
Cut stripes out of the folded dough (about 8-12 stripes depending on how big you want your buns). Twist each stripe around two fingers and finish with tucking the end part of the stripe under the bun. Here is a video that shows the technique.
 
7.
Put the buns on an oven tray, cover with a kitchen towel and let rise for an additional 45 minutes.
 
8.
Pre-heat the oven to 210 degrees C.
 
9.
Brush the buns with an egg wash before you bake them for about 10-14 minutes - they are done when they have reached a nice golden color.
 
10.
In the meanwhile, mix water with honey or agave or maple syrup. In another bowl mix sugar and cardamom.
 
11.
Immediately when the buns are out of the oven, you brush them with the honey wash, followed by a sprinkle of the cardamom sugar.
 
12.
Let the buns cool down on a rack before you dig in (which you do preferably with a glas of milk).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0