Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Supersnabbt glutenfritt morotsbröd

Att göra bröd av grönsaker är världens lättaste, om man bara vet hur man ska göra. Okej, så är det väl egentligen med allt här i livet - men ni fattar. Att göra grönsaksbröd tillhör kanske inte det vanligaste, men det blir så gott, är så snabbt, och så är ju brödet fullt av vitaminer till på köpet. Ibland behöver man ju bara något underlag till alla sina favoritpålägg - och då är det här perfekt eftersom det går så snabbt att göra.
 
Jag använde mandelmjöl och kokosmjöl så det är dessutom glutenfritt. Jag tror att man även kan göra det veganskt genom att använda chiaägg (1 msk chiafrön + 3 msk vatten per "ägg") - men jag kan inte garantera det eftersom jag inte har provat. Dock kan jag garantera att man kan använda andra grönsaker/rotfrukter än just morot, för tidigare har jag gjort ett liknande bröd av broccoli, det receptet hittar ni här.
 
Det bästa av allt? Brödet är klart på under 20 minuter - det kan knappt scones tävla med!
 
 
Supersnabbt glutenfritt morotsbröd
(4-6 brödskivor)
2 dl finriven morot
½ dl mandelmjöl
½ dl kokosmjöl
½ tsk bakpulver
2 tsk pofiber
1 nypa salt
2 ägg
Frön till topping
 
1.
Värm ugnen till 200 grader.
 
2.
Pressa ut så mycket vätska du kan från morötterna och lägg i en skål tillsammans med övriga ingredienser. Mix till en deg formas och låt vila 5 minuter.
 
3.
Tryck ut degen på en plåt täckt med bakplåtspapper (jag la ett annat bakplåtspapper ovan på och tryckte ut).
 
4.
Toppa med frön och baka i ugnen i 10-12 minuter, tills det blivit fast.
 
5.
Skär i så stora skivor du vill ha och toppa med dina favoritpålägg - i mitt fall sallad, gurka, lax och avokado.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Quick and easy glutenfree carrot bread
(4-6 slices)
2 dl finely grated carrots
½ dl almond flour
½ dl coconut flour
½ teaspoon baking soda
2 tablespoon potato fiber
1 pinch of salt
2 eggs
Seeds for the topping.
 
1.
Pre-heat the oven to 200 degrees C.
 
2.
Squeeze out the liquid from the carrots and put in a bowl togehter with the rest of the ingredients. Stir to combine and let rest for five minutes.
 
3.
Press out the dough on a parchment paper on an oven tray (I used another parchment paper on top to press it all out)
 
4. 
Topp with seeds (sesame seeds, sunflower seeds etc) and bake in the oven for 10-12 minutes - until firm.
 
5.
Cut into slices and top with what ever you want (lettuce, cucumber, salmon and avocado in my case).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0