Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatisglass - lite konstigt, mycket gott

Ni som följer Citroncest, vet att jag är ungefär världens största fan av sötpotatis. Jag gör sötpotatisnachos, jag gör sötpotatisburgare, jag gör sötpotatissoppa, jag gör sötpotatisvåfflor och jag gör sötpotatisbrownies... finns det något mer man kan göra, undrar ni kanske nu? Ja, det finns det såklart!
 
Jag kom nämligen på den briljanta idén att frysa in en del av min bakade sötpotatis, för att sedan använda den som bas i min nicecream till frukosten dagen därpå. En helt fantastisk idé. Om jag får säga det själv. Och frukosten blev också så himla god! Annorlunda, och jag älskar annorlunda smaker. Testa det här - det krävs bara lite förberedelse, sedan går det på ett kicka att slänga ihop frukosten!
 
 
Sötpotatisglass
(1 portion)
1 bakad sötpotatis, fryst i kuber
1 liten banan
2 msk jordnötssmör
1 msk chiafrön
Bär, nötter och frön till topping
 
1.
Mixa den frysta sötpotatisen med banan, jordnötssmör och chiafrön till det liknar en glassmet. 
 
2.
Lägg upp i skål och toppa med bär och nötter - eller varva glass och bär i ett glas som jag gjorde.
 
Sötpotatisen bakade jag i kuber på 200 grader C i cirka 25 minuter. Lite salt och olivolja bara. Låt svalna och frys sedan över natten.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Sweet potato Icecream
(1 serving)
1 baked sweet potatoes, frozen in cubes
1 small banana
2 tablespoons peanut butter
1 tablespoon chia seeds
Berries, nuts and seeds for the topping
 
1.
Mix the frozen sweet potatoes with banana, peanut butter and chia seeds until it resembles soft serve.
 
 
2.
Put the icecream a bowl and top with berries and nuts - or layer ice cream and berries in a glass as I did.
 
I baked the sweet potatoes in cubes at 200 degrees C for about 25 minutes. Some salt and olive oil only. Allow to cool and freeze overnight.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0