Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

It's all about the topping!

Hur kokar du din gröt? Vill du ha den tjock - nästan stabbig - eller mer lös och flytande? Det där är ju en smaksak såklart, och för mig personligen ändras det också i perioder. Ett tag ville jag ha min gröt så tjock det bara gick, och kokade den därför med mindre vatten än normalt, och tillsatte också chiafrön för att den skulle bli tjockare. Nu skulle jag inte kunna tänka mig något värre. Jag vill ha den krämig, tjock och flytande. Ett tag kokade jag den därför på mjölk, men jag har insett att det inte gör så stor skillnad i jämförelse med vatten. Så nu låter jag gröten koka ihop långsamt, med mer vatten än normalt och så tillsätter jag en mosad banan i kastrullen - det är min hemlighet till att få bästa gröten. 
 
Men. Viktigast av allt är ändå toppingen. The more the merrier. 
 
 
Godaste havregrynsgröten
(1 portion)
1 dl (glutenfria) havregryn
3 dl vatten
1 liten mogen banan, mosad
1 nypa salt
1 msk solroskärnor
 
Topping
Yoghurt
Färsk frukt och bär
Nötsmör
Cacao nibs
Nötter
...och så vidare
 
1.
Blanda alla ingredienser till gröten i en kastrull och låt den koka ihop låååångsamt över svag värme. Ju längre tid den tar, desto krämigare blir den.
 
2.
Häll i en skål och toppa med dina favoriter.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
The best porridge
(1 serving)
1 dl (glutenfree) oats
3 dl water
1 small ripe banana, mashed
1 pinch of salt
1 tablespoon sunflower seeds
 
Topping
Yoghurt
Fresh fruit and berries
Nutbutter
Cacao nibs
Nuts
...et cetera
 
1.
Combine all ingredients for the porrige in a sauce pan, and let it come together slooooowly over low heat. The longer it gets to simmer, the creamier it will be.
 
2.
Pour in a bowl and go crazy with your favourite toppings - because, it's all about the toppings!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0