Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Blomkålsstek med rödbetshummus och salviasmör

Mamma Mia... jag ligger så långt efter med uppdateringarna här att jag blir stressad bara av att tänka på det. Men idag är det söndag, och det regnar i Milano, så jag har egentligen ingen anledning till att inte lägga upp alla recept som väntar på att publiceras. Men ni vet väl att jag är snabbare på att uppdatera instagram? Om inte, så vet ni det nu, och ni hittar mig under samma namn som bloggen:
 
Följ Citroncest.blogg.se på instagram här
 
Här kommer ett recept på en vegetarisk stek - ett perfekt vegetariskt alternativ till den mer vanliga entrecôten. Jag rekommenderar er verkligen att servera den med brynt salviasmör, för det är något av det godaste som finns. 
 
 
Blomkålsstek med rödbetshummus och salviasmör
(1 portion)
1 skiva blomkål, cirka 1-2 cm bred
1 msk mjöl
1 ägg
2 msk riven parmesan
2 msk panko
Salt & peppar
1 msk olivolja
 
1 ½ dl kokta kikärtor
1 liten kokt rödbeta
1 tsk soja
Salt & peppar
 
30 g smör
Cirka 5 salviablad
Bovete
 
1.
Vänd blomkålen i mjöl (salta och peppra mjölet först), sedan ägg, och sist en blandning av parmesan och panko. Stek sedan blomkålssteken i olivolja i en stekpanna, tills den är gyllene på båda sidor.
 
2.
Mixa alla ingredienser till hummusen.
 
3.
Bryn smör och släng ner salviabladen i samma kastrull. Låt salviabladen bli krispiga.
 
4.
Lägg upp hummus på en tallrik. Toppa med blomkålssteken och avsluta med brynt smör och salvia. Strö över bovete för extra crunch.
 
*** ENGLISH RECIPE***
 
Cauliflower steak with beet hummus and brown butter with sage
(1 serving)
1 slice of cauliflower, about 1-2 cm thick
1 tablespoon flour 
1 egg
2 tablespoon grated parmesan
2 tablespoons panko
Salt & pepper
1 tablespoon olive oil
 
1 ½ dl cooked chickpeas 
1 small cooked beet
1 teaspoon soy sauce
Salt & pepper
 
30 g butter
Circa 5 sage leaves
Buckwheat
 
1.
Season the flour with salt and pepper, then bread the cauliflower slice in flour, egg and finally a mixture of parmesan and panko. Fry the caulifloer in olivoil in a pan, until it's golden on both sides. 
 
2.
Mix all ingredients for the hummus.
 
3.
Brown the butter in a small sauce pan. Add the sage leaves and let them crisp up. 
 
4.
Add hummus to a plate. Top with the cauliflower steak and finish with browned butter and sage. Sprinkle some buckwheat kernels on top for extra crunch. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0