Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Veganska Cake Pops med Pumpa

Jag var och spelade in nya receptvideo hos Chef in Camicia igår. Om ni vill se dessa videos (och det vill ni väl?)följ mig på Instagram vettja - där jag delar dem med jämna mellanrum. 
 
Nåväl, jag hade lite panik dagen innan jag skulle skicka in recepten till mina kock-kompiar, för jag har helt enkelt haft alldeles för mycket att tänka på den senaste tiden, och har inte hunnit provlaga några recept. Men. Det är när jag är som mest pressad som jag kommer på de bästa idéerna. Och det var precis så dessa Cake Pops kom till. Jag använde mig helt enkelt av vad jag hade i köket, och resultatet blev dessa klubb-liknande kakorna som består av tre av mina favoritingredienser när det kommer till (vegansk) bakning: pumpa, dadlar och jordnötssmör. NamNamNam!
 
 
Veganska Cake Pops med Pumpa
(8-10 Cake Pops)
½ dl kokosmjöl
½ dl mandelmjöl
½ dl pumpapuré
5 medjool-dadlar, urkärnade
2 msk jordnötssmör
¼ tsk vaniljpulver
1 nypa flingsalt
60 g (vegansk) mörk choklad
1 tsk kokosolja
80 g hackade hasselnötter
80 g hackade pistagenötter
3 msk kokosflingor
 
1.
Lägg ner kokosmjöl, mandelmjöl, pumpapuré, dadlar, jordnötssmör, vaniljpulver och flingsalt i en mixer och mixa tills det blir en deg.
 
2.
Rulla degen till bollar och stik ner en ganska tjock pinne i varje boll (jag använde faktiskt kinapinnar, dvs matpinnar). 
 
3.
Smält choklad och kokosolja i en slål över vattenbad. Rör om tills chokladen är helt smält och ta bort från värmen.
 
4.
Doppa varje cake pop i den smälta chokladen - använd en sked för att täcka dem ordentligt. Låt dem droppa av överflödig choklad innan du toppar dem med hasselnötter/pistagenötter/kokos - eller vad du föredrar!
 
5.
Ställ dem i ett glas med höga kanter och låt dem stelna i kylen i 30 minuter innan servering. 
 
6.
Förvara dem i kylen, annars smälter chokladen då den inte är tempererat. 
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Vegan Pumpkin Cake Pops
(8-10 Cake Pops)
½ dl coconut flour
½ dl almond flour
½ dl pumpkin purée
5 medjool dates, pitted
2 tbsp natural peanut butter
¼ tsp vanilla powder
1 pinch of sea salt
60 g vegan dark chocolate (70%)
1 tsp coconut oil
80 g chopped hazelnuts
80 g chopped pistachios
3 tbsp shredded coconut
 
1.
In a food processor combine coconut flour, almond flour, pumpkin pie mix, dates, peanut butter, vanilla powder, and sea salt until it forms a ball of dough.
 
2.
Roll balls with your hands and poke cake pop sticks in each. Set aside while you melt the chocolatecoating.
 
3.
Melt chocolate with coconut oil in a mixing bowl over a pot filled with a bit of boiling water. Stir until just melted and smooth and remove from the heat.
 
4.
Dip the cake pops in the melted chocolate and swirl to coat evenly. Use a spoon as a help. Allow excess to drip off before topping with hazelnuts/pistachios/coconut all over the chocolate.
 
5.
Let them stand up right (e.g. in a jar) and refrigerate for at least 30 minutes to let the chocolate set.
 
6.
Keep cake pops in the fridge until serving.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0