Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pumpaburgare med citrondressing och hasselnötskräm

Jag kunde inte låta bli att köpa hem en bit pumpa senast jag var i affären för att göra veckans storhandling. Det gyllene fruktköttet kallade på mig, och för att hedra att det faktiskt är pumpasäsong fick den följa med hem. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra med den - för ärligt talat har jag aldrig tidigare tillagat pumpa. Är det inte roligt hur man länge kan stå fast vid samma tankar man hade som barn? Under hela min uppväxt har jag tänkt att pumpa bara kan användas till att göra gubbar av vid Halloween. Jag har aldrig insett att det är lika mycket mat som till exempel en gurka eller en morot. Och därför har jag i vuxen ålder många gånger bara passerat hyllan med pumpa när hösten kommit. Men nu är det ändring på det. Vilken tur att nyfikenheten tar över ibland!
 
Jag bestämde mig för att göra någon slags vegetarisk biff av mitt pumpakött och började därför spinna loss i tankarna om hur jag skulle gå till väga. Normalt sett hade jag nog serverat denna biff på en bädd av sallad, men eftersom det är fredag, slog jag till på stort och köpte hem färskt bröd så att jag kunde festa på en pumpaburgare kvällen till ära. Alltså, det blev så himla gott att jag ville nypa mig själv för att se om det var på riktigt. Extra mycket credd ska min hemmagjorda hasselnötskräm få, för det var verkligen pricken över i.
 
Det här är en burgare så långt ifrån McDonalds du någonsin kan komma. Bara en massa nyttiga, naturliga råvaror. En burgare som kan ätas med gott samvete på alla sätt och vis.
 
 
Pumpaburgare med citrondressing och hasselnötskräm (2 stycken)
400 g pumpa
100 g kikärtor
½ dl havregryn
2 msk mjöl
½ ägg
Salt&peppar 
Olivolja
Torkad peperoncini (chiliflakes går också bra)
 
1.
Dela pumpan i lagom stora bitar. Lägg den på en plåt och krydda med olivolja, salt&peppar och peperoncini. Stek den mjuk i ugn, ca 25 minuter på 220 grader.
 
2.
Låt pumpan svalna lite. Mixa den sedan till en smet tillsammans med kikärtor. Blanda ner havregryn, mjöl och ägg. Salta&peppra. (Det är möjligt att du behöver använda lite mer havregryn och mjöl än vad som står angivet - smeten ska inte vara för lös).
 
3.
Forma till två biffar och stek i olivolja. Jag gjorde en cirkelform av foliepapper som jag ställde i pannan för att smeten inte skulle rinna ut, utan stadga sig i sin runda form.
 
Tillbehören gör du så här:
 
Citrondressing
4 msk ricotta
1 msk mjölk
½ citron, saften
1 liten vitlöksklyfta, hackad/mosad/pressad
Salt&peppar
 
Blanda allt. Klart.
 
Hasselnötskräm
Lägg en stor näve hasselnötter i blöt under tiden som pumpan rostar. När de är lagom mjuka mixar du dem med en stavmixer. Bind ihop krosset med en matsked ricotta. Salta. Klart.
 
Brödet
Grilla det i ugnen några minuter så att det blir härligt frasigt.
 
Montera hamburgaren genom att lägga citrondressingen på undre brödhalvan. Toppa med ruccola, pumpabiffen och några skivor tomat. Bred hasselnötkrämen på den övre brödhalvan och lägg på som lock. (Ja, nu senilförklarar jag er lite, eftersom ni alla troligen vet hur en hamburgare ska monteras - men rätt ska vara rätt).
 
Ät! Och var glad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0