Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatischips

Förra veckan blev jag av med min friteringsoskuld. Ja, det är sant. Jag är 27 år och har aldrig tidigare friterat. Det beror väl egentligen mest på att det är så sjukt onyttigt att fritera mat i jämförelse med all annan tillagning, så då det finns alternativ (vilket det alltid gör), har jag valt dem istället. Men så fick jag för mig en sak. Och när jag får för mig saker, då blir det oftast så. Jag fick för mig att jag skulle jämföra skillnaden att göra egna sötpotatischips i ugn, utan olja, med vanliga hederliga chips friterade i en stekpanna, med massa av olja. Så jag skred till verket. Och resultatet? De ugnsbakade chipsen var goda. Men de friterade var helt fantastiska. En farlig upptäckt, men om man friterar chips en gång vart 27:e år, så tycker jag det är okej ändå.
 
 
Sötpotatischips
Sötpotatis
Solrosolja
Salt
 
1.
Häll solrosolja i en gryta eller djup stekpanna. Jag använde ungefär en ½ liter olja till min stora sötpotatis som jag friterade. Hetta upp oljan till 180 grader.
 
2.
Skiva sötpotatisen med en mandolin eller med en osthyvel.
 
3.
Släng ner ett gäng sötpotatisskivor i taget och fritera dem i cirka 2 minuter, tills de fått fin färg.
 
Tänk på att alltid ha ett lock nära till hands när ni friterar - om det börjar brinna så lägg locket på, ta för Guds skull inte hjälp av vatten - då blir det eldsvåda på riktigt.
 
4.
Ta upp med hålslev och lägg att rinna av på en hög med tidningspapper eller hushållsservetter.
 
5.
Salta rikligt.
 
6.
Njut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0