Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pot-Stickers

Sedan en tid tillbaka har jag tänkt ge mig på att göra egna dumplings. Det är ju så himla gott, något jag framförallt insett efter att ha besökt Beijing8 de senaste gångerna jag varit i Stockholm och jobbat. När de sedan i Mästerkocken för några veckor sedan fick som utmaning att göra Pot-Stickers, tänkte jag att det var tid att slå slag i saken! För om jag någon gång i framtiden ska söka till det programmet (vem vet?) så måste jag ju lära mig att bemästra alla typer matlagning. Sagt och bestämt, idag var det dags för genomförandet.
 
 
Pot-Stickers heter Goutie på (någon slags) kinesiska och är degknyten, oftast fyllda med en fläskfärsfyllning, som först steks i en panna innan de ångkokas klart. Med den tillagningstekniken får de en krispig yta som ger ett härligt tuggmotstånd. Pot-stickers anser bringa lycka och framgång och därför lagar man dem ofta kring det kinesiska nyåret (vilket precis varit) för att man ska få ett lyckosamt nytt år. Man har till och med hittat litteraur från 1200-talet före Kristus där man beskrivit att Gouties är särkilt bra för själen. Det finns många anledningar till att laga (och äta!) dessa godingar med andra ord.
 
 
Jag hade ingen fläskfärs hemma, men lyckades komponera ihop två riktigt goda fyllningar ändå. En vegetarisk med min gremolata som bas, och en med kalkon, svamp och vitlök. Mums. Degen gjorde jag dessutom själv. Det är verkligen världens enklaste, den består endast av mjöl, kokande vatten och en nypa salt. Det det finns ingen anledning att springa iväg till kinaaffären på hörnan, detta klarar ni själv. Lite pill, men resultatet är värt det. Över till receptet.
 
Pot-Stickers
(16 stycken = 2 port)
 
Deg
150 gram mjöl
110 ml vatten
1 nypa salt
 
Fyllning 1
¼ gul lök
10 skogschampinjoner
1 liten vitlöksklyfta
1 tsk majsredning
3-4 skivor kalkonkött  
Salt&peppar
 
Fyllning 2
20-25 pistagenötter
1 näve färsk persilja
½ citron, skalet
1 liten vitlöksklyfta
1 msk olivoja
1 tsk honung
1 ½ dl vita bönor, kokta
Salt & peppar
 
Jordnötssås
1 msk soja
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk olivolja
1 tsk jordnötssmör
10 jordnötter, hackade
 
1.
Börja med degen:
Koka upp vattnet. Häll mjölet i en bunke och blanda med en nypa salt. Häll över det kokande vattnet. Rör om med en slev tills allt vatten har blandat sig med mjölet. Häll sedan över blandningen på ett bakbord och arbeta ihop till en deg. Fortsätt knåda i 5-10 minuter för att aktivera glutenet i mjölet. Täck sedan med plastfolie och låt vila i minst 20 minuter i kylen.
 
2.
Fyllning 1:
Finhacka lök, svamp och vitlök. Stek i olivolja i en stekpanna. Låt vattnet steka ur svampen och häll sedan på majsredning för att få fyllningen torrare. Ta bort från värmen. Hacka ner kalkonen och blanda i fyllningen. Salta och peppra. Mixa sedan till en grov smet.
 
3.
Fyllning 2:
Skala pistagenötterna, hacka persiljan, cesta citronen, hacka vitlöken. Mixa allt tillsammans med olivolja, honung, salt och peppar. Häll i bönorna och fortsätt mixa till en smet.
 
4.
Tillbaka till degen:
Dela degen i 16 lika stora delar (rulla ut till en korv, dela på mitten och fortsätt dela på mitten tills du har 16 lika stora bitar). Platta ut varje degbit till en cirkel, cirka 8-10 cm i diameter. Gör detta antingen med en kavel, eller genom att arbeta med tumme och pekfinger och liksom stretcha ut degen med händerna (jag gjorde så och tyckte det var lättare än att hålla på att kavla).
 
5.
Ta en cirkel och lägg i handflatan. Lägg en tesked av valfri fyllning i mitten och platta till fyllningen lite. Vik över botten till toppen och knip ihop ena hörnan. Arbeta sedan från den hörnan till den andra genom att vecka degen medan du kniper ihop knytet. Här är en bra video som visar tekniken (kolla från 3:35)
 
6.
Värm olivolja i en stekpanna och stek pot-stickersen, med den platta sidan ned, i 2 minuter på medelvärme tills de fått en gyllenbrun yta. Häll sedan i 1 dl vatten i pannan och täck direkt med ett lock. Ånga pot-stickersen i 8-10 minuter, eller tills allt vatten avdunstat. Ta bort locket och låt dem koka ytterligare någon minut till de släpper lätt från pannan.
 
7.
Gör såsen under tiden som pot-stickersen tillagas. Bara blanda alla ingredienser.
 
8.
Servera tillsist med saltade edamameböner. Ät med pinnar för bästa Kina-känsla.
 

Kommentarer
Postat av: Marie Bergman

Men gud vad gott =)

Svar: Ja, det var verkligen supergott! Och det bästa är att jag har en portion till dagens lunch också! :)
Louise Laurenius

2014-02-17 @ 10:15:20
URL: http://livetiluxemburg.se/
Postat av: karin - trattoria

Låter ljuvligt! Har aldrig vågat mig på att laga detta själv men nu är det nog dags :)

Svar: Ja, det kan jag verkligen rekommendera dig. Supergott, och betydligt enklare än man kan tro! :)
Louise Laurenius

2014-02-24 @ 19:10:38
URL: http://www.trattoria.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0