Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Nasi Goreng på blomkålsris

Nasi Goreng kan mer eller mindre kallas Indonesiens nationalrätt. Det finns otaliga varianter, allt från enklare versioner som serveras i gatustånden i Jakarta, till upp-pimpade versioner med dyrbara ingredienser. Det är just det som är grejen med Nasi Goreng - rätten går att variera i oändlighet. Hemma i hushållen är det vanligt att använda vad som blivit över från gårdagens middag, eller det som för tillfället finns i skafferiet. 
 
Oh, ja just det. Nasi Goreng. Jag pratar om stekt ris. Fried Rice. En av våra favoriter när det kommer till asiatisk take-out.
 
 
Lika många nationella versioner det finns av Nasi Goreng i Indonesien, lika många internationella varianter finns det runt om i världen. Italien har sin risotto. Spanien sin paella. Mellanöstern har sin pilaf och Karibien sin jambalaya. Att steka överblivet ris handlade förr i tiden främst om att ta vara på maten och inte slänga det som blivit över. Men idag har rätterna blivit så etablerade att vi njuter av dem oavsett vad vi tidigare lagat.
 
Och vet ni vad? Nu ska jag bjuda er på ytterligare en version. En version som tagit inspiration från Nasi Goreng, men som naturligtvis är något helt annat. Jag menar, det är ju mig vi pratar om, tjejen som har svårt att följa ett recept.
 
Eftersom jag tycker om att äta (no kidding), så försöker jag komma på versioner av traditionell mat som är nyttigare (det har ni som följer bloggen redan förstått). Detta är den perfekta kompromissen för min del, för då kan jag äta en stor portion utan att 1) känna mig övermätt och 2) må dåligt av all mat jag tryckt i mig. Dessutom mår jag fantastiskt bra av alla fina näringsämne min mat oftast innehåller. Win win!
 
 
Nasi Goreng på blomkålsris
(2 port)
½ blomkålshuvud
½ gul lök
½-1 vitlöksklyfta
1 morot
1-2 dl ärtor
1 ägg
1-2 msk soja
1 tsk fisksås
1 krm malen ingefära
Några droppar Tabasco
Salt&peppar
Olivolja till stekning
 
Hackad persilja
Cashewnötter
(Jordnötssmör + Ricotta)
 
1.
Riv blomkålshuvudet på den grova sidan på ett rivjärn så att det blir till blomkålsris.
 
2. 
Grovhacka den gula löken, och finhacka vitlöken. Stek dem mjuka i olivolja - helst i en wokpanna, men en större stekpanna går också bra. 
 
3.
Skär moroten i mindre bittar och häll ner i pannan tillsammans med löken. Låt den steka med ett tag innan du adderar ärtorna och blomkålsriset.
 
4.
Knäck i ägget och rör runt. Rör inte för snabbt - det ska inte bli äggröra, utan stekas i mindre bitar.
 
5.
Addera alla soja, fisksås, ingefära, Tabasco. Smaka av med salt och peppar.
 
6.
Hacka persilja att strö över. Toppa också med naturella (eller saltade om du vill) cashewnötter. Om du sedan som jag älskar jordnötssmör, kan du även blanda en tesked av detta med en tesked ricotta och lägga på toppen av hela härligheten. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0